Min bror og jeg er ved at lave research på opstart af en netcafé med uset´nyt koncept.
Vi er ved at indsamle priser, for at finde ud af om det kan svare sig at overhovedet starte sådan et sted op. Vi studser lidt over at det kan være så svært at finde et fiber net der kan trække os op på mellem 500mb/s - 1gb/s.
Er der nogen der kender nogle udbydere, der kan levere, og også evt. nogle priser?
Ej - det behøver ikke at være 1gb/s - men jeg tror jeg skal op mod de 500mb/s. Jeg har ikke fundet helt frem til præcis hvad styrke jeg skal have på et fiber net, før det kan trække trafikken uproblematisk igennem, for samtlige computere i en netcafé.
For ikke så lang tid siden var jeg inde på en café hvor at der var 30+ maskiner, hvor en time kostede ca. 10 kr, eller noget i den stil. Når først man sætter sig ned, og kommer online bliver man virkelig skuffet. Der er ingen spil som internettet rigtigt kan trække, fordi der er så mange computere der trækker samtidig, samt at internet forbindelsen måske var for lille til sådan et sted.
Det problem vil jeg ikke løbe ind i. Jeg vil ikke have problemer med at båndbreden går hen og bliver for ringe. Sidder folk med internet spil, skal samtlige kunne sidde og spille uproblematisk, samtidig med at andre måske surfer på tunge flashinternetsider - uden at det går ud over hastigheden.
Prøv at tage kontakt til nianet, globalconnect (de har også et hav af resellere, som kan levere IP på deres fibre, fx. netgroup) eller evt. webpartner.
Derudover burde 50 Mbit/s være mere end rigeligt til dit formål - men jeg kan godt se pointen i at få forbindelsen leveret på fiber grundet at du skal bruge den til spil (latency).
Tak for refferancerne - dem skal jeg helt sikkert undersøge i dybden.
At det skulle være nok med 50Mbit/s til ca. 24 computere, er jeg lidt skeptisk over. Jeg har siddet på en 20Mbit/s med 6 andre venner, og der kunne vi føle foreskel. Det skal dog også nævnes at upload kun var 2Mbit/s og det gør helt sikkert en foreskel.
Min forestilling var ca. 250Mbit/s. Så ville jeg begrænse hver computers IP til at kun kunne trække 20 op og 20 ned. Og så på en fiber forbindelse burde det være godt og stabilt - men ville det være alt for meget?
Jeg har også siddet på net café hvor at man kun kan spille på caféens egne servere, fordi hvis man gik på en extern server, var latancy alt for høj, for at have en chance. Derfor tænker jeg at man bliver nødt til at give hastigheden et ordentligt spark?
Du får _aldrig_ økonomi i at drive en netcafe med 24 maskiner og udgifter til husleje, udstyr, strøm, 50mbps - ja selv med frivillig arbejdskraft så hænger det ikke sammen på det niveau.
Regn med ca ½ mbps upload per spiller hvis det er nye vildere spil - så har du rigeligt - så 50 mbps upload = 100 spillere.
Tak for refferancerne - dem skal jeg helt sikkert undersøge i dybden.
At det skulle være nok med 50Mbit/s til ca. 24 computere, er jeg lidt skeptisk over. Jeg har siddet på en 20Mbit/s med 6 andre venner, og der kunne vi føle foreskel. Det skal dog også nævnes at upload kun var 2Mbit/s og det gør helt sikkert en foreskel.
Min forestilling var ca. 250Mbit/s. Så ville jeg begrænse hver computers IP til at kun kunne trække 20 op og 20 ned. Og så på en fiber forbindelse burde det være godt og stabilt - men ville det være alt for meget?
Jeg har også siddet på net café hvor at man kun kan spille på caféens egne servere, fordi hvis man gik på en extern server, var latancy alt for høj, for at have en chance. Derfor tænker jeg at man bliver nødt til at give hastigheden et ordentligt spark?
Når du skriver der kun er 2Mbit/s upload mener du ikke byte? for en 20 Mbit/s linje. De fleste hastighedsprogrammer måler i bytes og ikke bits. Derfor skal du dele de 20 med 8.
Hmm.. jeg synes det lyder ret naivt - men jeg må jo indrømme at jeg ikke har forstand på det - jeg kender kun mit hjemme netværk. Det ville klart hjælpe på økonomien hvis jeg kun skal vælge en lille forbindelse :)