Jeg tænkte på om nogen af jer kender til undersøgelser omkring skrifttype/størrelse/farve..!
Er der nogle der fanger mere end andre og evt. hvilke....?
Hvor finder man disse undersøgerlser?
|
Jeg går ud fra, at vi snakker om læselighed? Det er sådan noget, man læser om i lærebøger for grafikere. Bag grafikernes tommelfingerregler ligger der en masse forskning, som dog er mindst 40 år gammel. Det er stadig omdiskuteret, hvad god læselighed er.
fficeffice" />
Her er et par af de vigtigste tommelfingerregler:
Bogstavernes h-højde skal være min. ffice:smarttags" />
Linielængden må højst være 55 tegn.
Skydningen skal være min. +3 punkt (f.eks. 10/13)
Farven skal være sort på hvid (stor kontrast).
Skrifter med fødder (serif) er lettere at læse end grotesk.
De klassiske skrifter, som blev designet for 500 år siden er lettere at læse end de moderne fonte.
Overholder du disse regler, fanger du lettere en læser, hvis vi snakker om mere end et par liniers tekst.
Snakker vi om at fange opmærksomhed om et logo, et skilt eller en overskrift, bliver det mere kompliceret. For det er der næsten ikke forsket i, grafikere bruger deres intuition. Den eneste tommelfingerregel handler om, at man skal forsøge at vælge en skrifttype, som passer til emnet. Altså feminine skrifter til salg af smykker – fede, maskuline, grotesk-typer til tekniske emner osv. Dette er ikke til megen hjælp, og alligevel kan diskussionen starte en religionskrig blandt fagfolk.
Konklusion: Gå på biblioteket og lån et par håndbøger for grafikere. Vælg en 500 år gammel skrift. Og brug din intuition for resten.
Håber, at det var, hvad du efterlyste?