Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogle undersøgelser omkring skrifttype/størrelse/farve

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tænkte på om nogen af jer kender til undersøgelser omkring skrifttype/størrelse/farve..!

Er der nogle der fanger mere end andre og evt. hvilke....?

Hvor finder man disse undersøgerlser?

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 03:12

Jeg går ud fra, at vi snakker om læselighed? Det er sådan noget, man læser om i lærebøger for grafikere. Bag grafikernes tommelfingerregler ligger der en masse forskning, som dog er mindst 40 år gammel. Det er stadig omdiskuteret, hvad god læselighed er.

fficeffice" /> 

Her er et par af de vigtigste tommelfingerregler:

Bogstavernes h-højde skal være min. ffice:smarttags" />2,5 mm.

Linielængden må højst være 55 tegn.

Skydningen skal være min. +3 punkt (f.eks. 10/13)

Farven skal være sort på hvid (stor kontrast).

Skrifter med fødder (serif) er lettere at læse end grotesk.

De klassiske skrifter, som blev designet for 500 år siden er lettere at læse end de moderne fonte.

Overholder du disse regler, fanger du lettere en læser, hvis vi snakker om mere end et par liniers tekst.

Snakker vi om at fange opmærksomhed om et logo, et skilt eller en overskrift, bliver det mere kompliceret. For det er der næsten ikke forsket i, grafikere bruger deres intuition. Den eneste tommelfingerregel handler om, at man skal forsøge at vælge en skrifttype, som passer til emnet. Altså feminine skrifter til salg af smykker – fede, maskuline, grotesk-typer til tekniske emner osv. Dette er ikke til megen hjælp, og alligevel kan diskussionen starte en religionskrig blandt fagfolk.

Konklusion: Gå på biblioteket og lån et par håndbøger for grafikere. Vælg en 500 år gammel skrift. Og brug din intuition for resten.

Håber, at det var, hvad du efterlyste?

Fra St. Darum
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 10:02
Prøv i øvrigt at kigge på http://www.aiga.org/ - den amerikanske brancheforening for grafiske designere. De har haft i hvert fald én artikel om netop læselighed og sikkert også andre der kan være interessante. Under alle omstændigheder, et interessant websted. Bemærk at de fleste af deres artikler er mere eller mindre småsarkastiske meningsudgydelser og ikke deciderede how-to artikler .
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 19:52

Det er et regulært minefelt. Der er mange meninger og min vurdering, hvis du vil blive rigtig klogere, er at det vil tage 3-6 måneder for at få et delvist typografisk overblik.

Men hvis du kun har brug for hands-on tips og råd så vil jeg anbefale at du nakker bogen:
Type Style Finder isbn:1-59253-190-3
Den har 4-6 sider omkring skriftetyper+historie samt farveindvirkning på typografi.
Resten er ren visuel gennemgang med lidt tekst.  

Den har masser at eksempler på forskellige skrifter og sætter også en bunke farvepaletter op.

Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 18:00
Jeg kan anbefale dig at kigge i Henrik Birkvig´s "web.design.sådan!" fra Grafisk Litteratur. ISBN 87 88263 63 0
Den er fra 2001 men faktisk slet ikke så tosset, selv om den har fem år på bagen.

/Jonas Vestfalen

www.freelancejournalisten.dk

Tilmeldt 4. Oct 05
Skrevet kl. 21:13

Hejsa!!

Tak for jeres svar.. Jeg må til at begrave mig i et par bøger!!

Bo Jensen: Hvad betyder "Skydningen skal være min. +3 punkt (f.eks. 10/13)"?

Ciao Svea
Fra Karup J
Tilmeldt 30. Apr 05
Indlæg ialt: 308
Skrevet kl. 21:39

Med venlig hilsen
René Nielsen

Fra Haderslev
Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 23
Fra  Kort Sagt Skrevet kl. 21:45
Skydning = LINIEAFSTAND

Så vidt jeg husker er det dog 10/12 - det er noget med ca. 20%.

God påske.

Lene
www.kortsagtdesign.dk
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 22:54
Standarden for skydning er 20%, så når der siges 10 på 12 menes der en skrift på 10 punkt og en linieafstand på 12 punkt.
Har du dermed en skrift der skal være 12 punkt vil en linieafstand på 14.4 være cool.

-Så med skydning menes der linieafstand.
Tilmeldt 4. Oct 05
Skrevet kl. 23:25
Okay... Så er jeg med ;-)

Tak for opklaringen
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)