Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af eksisterende virksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

Jeg får evt. mulighed for at overtage en allerede eksisterende virksomhed. Det er en grossist-virksomhed, som sælger tasker.

I den forbindelse vil jeg høre, om der er nogle af jer som har gode forslag til, hvad jeg skal have spurgt om og undersøgt inden jeg beslutter mig for at sige ja tak eller nej tak til at overtage virksomheden.

Jeg er klar over, at jeg selvfølgelig skal se virksomhedens regnskab, finde ud af helt præcist hvor og hvordan varerne købes hjem og sælges videre, men da jeg overhovedet ikke har nogen erfaring med at være selvstændig, tænkte jeg at I herinde helt sikkert kunne komme med gode input.

På forhånd tak for hjælpen!

Gitte

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 12:24

du skal finde ud af om kunderne handler i virksomheden pga. produkterne eller ejeren.

Det er ikke så godt, hvis kunderne forsvinder, når ejeren bliver udskiftet.

Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:38

Tillykke.

Du skal selvfølgelig allerførst gøre dig klart hvad begrebet selvstændig betyder for din privatøkonomi. Køber du en virksomhed som omsætter for mere end 50.000 kr. skal du momsregistreres. Det kan få indflydelse på din ret til dagpenge eller andre offentlige ydelser og selvom det er et overset emne, (som selvstændig er man jo fyldt med optimisme), - så er det værd at undersøge inden man spænder buen for hårdt økonomisk. Skat.dk har en iværsætter guide, og ivaekst.dk og lign. er også gode steder at besøge.

Inden du køber firmaet, så kontakt en revisor, måske finder du en her på Amino der vil hjælpe, og lad revisoren kigge på regnskabet. En revisor vil også kunne vejlede dig hvorvidt købsprisen er den rigtige. Det potientale der ligger i virksomheden skal du jo selv ud og skabe, så du skal ikke betale for mere end virksomhedens nuværende omsætning kan finansiere og her kan revisoren give dig gode råd. Goodwill, som er en slags ekstrapris man betaler for at overtage en eksisterende virksomhed, - skal være baseret på noget faktuelt, f.eks opdaterede kundelister. Det kan sagtens ske at det firma du vil købe ikke har gjort så meget ud den del, og at du derfor kan få noget ekstra omsætning her som den nuværende ejer ønsker skal indgå i beregningen af prisen, men så skal du stille kritiske spørgsmål og ikke betale for "varm luft".  

Revisoren kan også råde dig til til hvilken selskabsform der skal benyttes, så en revisor er altså god at have inden over 

Hvis firmaets eksistensgrundlag er bygget op omkring gode leverandøraftaler, så skal du sikre dig at aftalerne kan overføres/videreføres til dig som ny ejer. Det kan sagtens ske, at en leverandør vil stille andre krav til dig, f.eks om kredit, end til den nuværende ejer. Nogle leverandører har måske også en gammel aftale med firmaet, som de vil kræve genforhandlet hvis der kommer en ny ejer på.

Sidst, men bestemt ikke mindst skal du stille spørgsmålet:  Hvad betaler jeg for ved overtagelsen af dette firma, som jeg ikke kunne gøre selv billigere ved at starte et helt andet og nyt firma? 

Held og lykke.....

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)