Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af virksomhed.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jul 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er ved at sælge vores virksomhed til en konkurrent.

Vi har ikke meget erfaring m.h.t. virksomhedsdrift, og derfor vælger vi at sælge mens legen er god.

Det er en håndværksforretning, og derfor er der stillet diverse garantier o.s.v. i de år vi har haft den.

I det udkast til købskontrakten vi har fået står der bla. "Sælger (os) indestår personligt for ethvert krav, der måtte opstå vedrørende arbejder udført forud for overdragelse af virksomhed". - Kan det passe? Er der nogen der kender til lovgivningen omkring dette?

En af grundene til at vi sælger istedet for at ophører er netop, at vi havde fået opfattelsen af at ved salg, købet "køber" også de garantier der er givet til kunderne iflg. loven.

Er der nogen der kan oplyse om hvad der sker med garanti, hvis vi ophører.

Firmaet er et privat enmands virksomhed.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 11:48

Rødover:

I det udkast til købskontrakten vi har fået står der bla. "Sælger (os) indestår personligt for ethvert krav, der måtte opstå vedrørende arbejder udført forud for overdragelse af virksomhed". - Kan det passe? Er der nogen der kender til lovgivningen omkring dette?

Mon ikke der menes, at de opgaver du og dit personale har lavet før overtagelsesdatoen er dit ansvar, for man kan vel ikke påstå, at har du lavet byggesjusk skal køberen betale for dette sjusk!

mvh   Geeked

Tilmeldt 16. Jul 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:45

Nu har vi jo en forsikring, hvis så frem vi har lavet noget "byggesjusk". Den falder jo bort for vores vedkommen.

Min tanke er om det bedre kan betale sig at afvikle firmaet, hvis det er sådan. Der skal til sagen siges, at grunden til opkøbet er nok hovedsagligt personalet, idet det er mere folk de mangler end firmaet som sådan.

Jeg får en god ansættelseskontrakt med god løn, men lang opsigelse fra min side.

Min tanke er, at hvis jeg har det samme ansvar om jeg sælger eller afvikler, så vil jeg måske hellere afvikle firmaet, så jeg bliver en lille smule mere fritstillet til at søge andre stillinger.

Det er ikke fordi jeg på nogen måder mener vi har lavet noget byggesjusk - Jeg står 100% inde for det arbejde der er blevet lavet i min virksomhed. Men der kan jo være sket fejl - det sker for de bedste - og hvis jeg hæfter for det personligt, kan det jo betyde at jeg skal gå fra hus og hjem.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 08:10

husk alt er til forhandling, du snakker om en købskontrakt, hvilket jo tydeligt viser at det er på købers vilkår. Det burde jo være en salgskontrakt.

Sig til dem at du ikke kan acceptere sådan en ubegrænset hæftelse, jeg ville klart lade det være en dealbreaker.

Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 21:58

Hejsa.

Det er meget almindeligt, at man laver en sådan aftale. Køber vil naturligvis ikke overtage risikoen på det arbejde i allerede har lavet og modtaget betaling for.

Såfremt I alligevel kunne få overtalt køber til at at løbe denne risiko vil det højst sandsynligt medføre at køber vil betale mindre for forretningen.

I kan vælge at tegne en forsikring, der løber X antal år for at undgå at komme til at betale for evt. "byggesjusk".  Såfremt I ikke har en forsikring og har drevet det som en personlig ejet virksomhed hænger i stadig selv på risikoen, selvom i har solgt forretningen.

Håber det kunne hjælpe dig.

Med venlig hilsen

Brian Johansen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)