Hej, Jeg overvejer lidt at prøve at hyre nogle unge under 18 som freelance skribenter, men jeg er lidt i tvivl om hvad man må ifht. reglerne om arbejde for unge under 18. Jeg tænker, at jeg vil finde de unge på en eller anden jobportal og så hyre dem som freelancere. Dvs. at jeg giver dem nogle skriveopgaver over email og får de færdige artikler retur på samme måde. Det betyder jo bl.a. at jeg ikke ser dem fysisk og at jeg fx. ikke kan holde øje med hvor mange timer de arbejder hver dag/uge.Jeg regner med at aflønne de unge pr. færdigskrevet artikel. Artiklerne skal bruges på mine hjemmesider. Kommer jeg i kambolage med nogen regler ifht. fx. arbejdstid eller aflønning? Mange tak for hjælpen. Mvh. Mads
|
De skal såmænd behandles som alle andre. Der er noget at overveje ved farligt arbejde (eks. betjening af farlige maskiner) men at skrive artikler vil jeg nok ikke anse som værende et problem.
Jeg kan ikke lige se, at der er noget - det skulle lige være, at I (helst skriftligt) skal aftale hvem der har ophavsretten til teksterne, så der ikke kan opstå diskussioner bagefter. Du skal selvfølgelig også være opmærksom på, hvordan du udbetaler honorar - det er trods alt skattepligtig løn.
Hilsen Jakob