Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelancere under 18

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg overvejer lidt at prøve at hyre nogle unge under 18 som freelance skribenter, men jeg er lidt i tvivl om hvad man må ifht. reglerne om arbejde for unge under 18.

Jeg tænker, at jeg vil finde de unge på en eller anden jobportal og så hyre dem som freelancere. Dvs. at jeg giver dem nogle skriveopgaver over email og får de færdige artikler retur på samme måde. Det betyder jo bl.a. at jeg ikke ser dem fysisk og at jeg fx. ikke kan holde øje med hvor mange timer de arbejder hver dag/uge.

Jeg regner med at aflønne de unge pr. færdigskrevet artikel. Artiklerne skal bruges på mine hjemmesider.

Kommer jeg i kambolage med nogen regler ifht. fx. arbejdstid eller aflønning?

Mange tak for hjælpen.

Mvh. Mads 

Genvejen til en fantastisk blog

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:01

De skal såmænd behandles som alle andre. Der er noget at overveje ved farligt arbejde (eks. betjening af farlige maskiner) men at skrive artikler vil jeg nok ikke anse som værende et problem.

Jeg kan ikke lige se, at der er noget - det skulle lige være, at I (helst skriftligt) skal aftale hvem der har ophavsretten til teksterne, så der ikke kan opstå diskussioner bagefter. Du skal selvfølgelig også være opmærksom på, hvordan du udbetaler honorar - det er trods alt skattepligtig løn.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 23. Jan 07
Skrevet kl. 14:23

Tak for svaret, men er der ikke noget med at unge under 18 ikke kan indgå bindende aftaler? Dvs. at vi vil have et problem med at indgå aftale om ophavsretten?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 14:23

De kan ikke indgå aftale om gældsforpligtelser og lignende, men der er ikke noget til hindring for at de aftaler, hvem er har ophavsretten til det, de skal udarbejde. De kan også sagtens tjene deres egne penge.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:20

Jeg ved ikke om det gælder for skrevne tekster, men som tegner/grafiker sælger man sjældent ophavsretten kun brugsretten til sine ting. Dvs. du skal være opmærksom på forskellen hvis det også gælder for tekster. Illustrationer der sælges hvor tegneren opgiver ophavsretten, er op til 200-300% gange brugsret-prisen.

Tilmeldt 23. Jan 07
Skrevet kl. 19:49

Tak for de mange gode tips.

Jeg vil bare sikre mig, at de samme artikler ikke bliver brug andre steder på nettet. Kræver det at forfatteren opgiver ophavsretten?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 13:55

Nej, du skal bare sørge for at indgå en skriftlig aftale om forfatteren, om at artiklerne er til dig og at forfatteren kun må offentliggøre dem andre steder med dit samtykke.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:49

Ok, godt at vide:)

Tilmeldt 23. Jan 07
Skrevet kl. 20:13

Alletiders. Tak for den fremragende hjælp, jeg vil nu trygt gå i gang med at hyre et par ekstra skribenter.

Tilmeldt 28. Jul 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:54

Hej der.

Jeg er en 17-årig pige fra Dragør. Jeg ved ikke meget om betingelserne for skribenter og betaling under 18, men til gengæld er jeg meget interesseret i at blive en af dem. Hvis jeg kan få din mail vil jeg sende dig nogle ting jeg har skrevet? 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)