Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bog til webdesign

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/8/2006 11:04:52 AM Forfatter: Martin Tygsen

For det første, hvad skal du lære? design? farver? html? css? webdesign er jo et meget bredt emne.

Dreamweaver bible vil jeg ikke anbefale, det er en super god bog hvis du vil fordybe dig i dreamweaver men kunne jeg ikke forstille mig når du vil producere en enkelt hjemmeside.
Htmlen kan læres på www.html.dk helt gratis og nogle gode små tutorials at køre igennem, ellers er det øvelse gør mester. ( start med at sætte dig ind i html og css )
Angående design vil jeg foreslå følgende bøger.
Godt webdesign af Jacob Nielsen - nogen kan lide ham andre hader ham, men han har fat i mange af de grundlæggende regler for hvordan en hjemmeside skal bygges op brugervenligt.
Hvis du er helt nybegynder og gerne vil sættes ind i dreamweaver findes der en bog der hedder : hurtig i gang med dreamweaver, den er basis men den sætter dig ind i programmet og hvordan det er struktureret, den er skrevet af Heine Lennart
Hvis du hellere vil ind på nogle specifikke områder som farvers betydninger og lign må du sige til
Det er ihvertfald mine forslag
PS. Så vidt jeg husker så er dreamweaver biblen da på langt over 500 sider nærmere omkring det dobbelte

Nu du nævner farvernes betydning, må du meget gerne slynge af din viden!

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 11:12

Det er et større emne end man lige forventer, på fotograf skolen havde vi adskillige timer med kedelige film omkring farvers betydning :)

Når jeg kommer hjem til den stationære kan jeg tømme fortrukne for gode links omkring det
Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Skrevet kl. 11:14

Uhh lyder nice! Det ville være super

Thanks

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 13:22
Heine Lennart har skrevet en bog om dreamweaver mx 2004 der fra ende til anden opbygger et dynamisk website. Stort set uden at skrive kode.

Jeg har være til et foredrag hvor han gennemgik hele eksemplet live, og lavede et website med en dagbog/blog og administrationsmodul i løbet af et par timer.
Fra Valby
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 365
Fra  TNT Factory Skrevet kl. 20:44
Hej..V
il nok sige at hvis du er helt nybegynder så kan du få nogle gode bøger på Libris.dk som gennemgår de grundlæggende ting i Dreamweaver/Flash og Adobes  prorammer.. De er både billige og gode til at starte med. Men når du så bliver bedre er "biblerne" ikke til at komme uden om, og ikke at glemme de forskellige forums der er på nettet.. Nu kender jeg jo ikke dit ambitions niveau og et program som evt. Adobe Photoshop kan man jo bruge på mange niveauer.. Så, du kommer helt sikkert langt med de billige hæfter der er nævnt tidligere i denne tråd til at starte med..

Problemet er heller ikke at kunne lave en webside, det kan stort set alle lære.. Hvis man kan lidt word kan man jo sagtens lave en webside i Frontpage, eller word for den sags skyld.. Ikke at jeg vil anbefale det nogensinde, men det var den måde jeg selv startede i tidernes morgen..[:) ( Tænk engang )

Men hvorfor vil du egentlig gerne selv lære at lave websider..?? Det kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide..

Mange hilsner:
Thomas
Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Skrevet kl. 20:56
Dato: 4/8/2006 8:44:21 PM Forfatter: TNT Factory
Hej..V
il nok sige at hvis du er helt nybegynder så kan du få nogle gode bøger på Libris.dk som gennemgår de grundlæggende ting i Dreamweaver/Flash og Adobes  prorammer.. De er både billige og gode til at starte med. Men når du så bliver bedre er ''biblerne'' ikke til at komme uden om, og ikke at glemme de forskellige forums der er på nettet.. Nu kender jeg jo ikke dit ambitions niveau og et program som evt. Adobe Photoshop kan man jo bruge på mange niveauer.. Så, du kommer helt sikkert langt med de billige hæfter der er nævnt tidligere i denne tråd til at starte med..
Problemet er heller ikke at kunne lave en webside, det kan stort set alle lære.. Hvis man kan lidt word kan man jo sagtens lave en webside i Frontpage, eller word for den sags skyld.. Ikke at jeg vil anbefale det nogensinde, men det var den måde jeg selv startede i tidernes morgen..[:) ( Tænk engang )
Men hvorfor vil du egentlig gerne selv lære at lave websider..?? Det kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide..
Mange hilsner:
Thomas

Tak for tipsene.
Jeg skal have lavet et site, og har lyst til at lave det selv denne gang. Derfor

Tilmeldt 25. Mar 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 22:48
Hvis jeg skulle bestemme, hvordan folk skulle oplæres i HTML/CSS, er der kun en vej.

En simpel teksteditor. Læs og lær det hele fra bunden, uden brug af værktøjer, som laver det hele for dig. Du får meget hurtigere styr på alle tags, og det bliver lettere for dig at rette i koderne senere. Samtidig, har du 100% styr på hvad din kode indeholder. Det har man ikke altid med programmer som Dreamweaver.

Jeg har aldrig brugt andet end programmer som notepad.
Tilmeldt 27. Sep 05
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 23:56
Nu er det heller ikke nødvendigt at vide 100% hvad ens kode indeholder, hvis man skal lave 4-5 simple HTML-sider. Dreamweavers grafiske WYSIWYG-brugerflade giver dig uanede muligheder, selvom du ikke er verdensmester i hardcoding - og nu hvor vi har teknologien, så er der vel ingen grund til at fornægte den?

Jeg synes det ville være en god idé at købe et af IDG''s hæfter om Dreamweaver samt et om Photoshop (hvis programmerne er til rådighed) og så tage den derfra. Dreamweaver laver slamkode, men ikke desto mindre virker det og man kan som nybegynder opnå langt flottere resultater end man kan med Notepad. Desuden indeholder programmet FTP-funktioner, så det ikke bliver alt for uoverskueligt lige fra begyndelsen.

Jeg har også svært ved at forestille mig at IDG''s hæfter om Dreamweaver fuldstændigt går udenom det brugte HTML-tags.
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 10:41

for det første hvis han skal lærer koder fra bunden ville jeg aldrig anbefale notepad. Jeg ville anbefale en text editor med syntax highligtning.

Men da han kun skal lave en enkelt hjemmeside synes jeg det er længe nok han hurtigt går igennem de tutorials der er på html.dk som giver en god grundlæggende viden omkring html sproget.

Derudover når han alligevel har adgang til dreamweaver synes jeg han skal købe en bog der guider ham igennem dreamweaver.
Og det er ikke sandt når man siger man ikke har kontrol over sine koder i dreamweaver, den kan burges på nøjagtig samme måde som notepad, bare med syntax highligtning og så forslår den hvilke tags der skal bruges. Hvilket er super smart til nybegynderen der ikke lige kan lære et helt sprog fra dag til dag.

Til sidst vil jeg lige sige at hvis man kun lave simple tabeller og divs i dreamweavers WYSIWYG editor, laver den dem faktisk næsten 100% korrekte og de kan valideres via w3. Så at dreamweaver laver slamkode er ikke helt sandt, det er kun dens indbyggede funktioner som rollover images og den slags den har det med at lave noget værre slamkode i.
Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Skrevet kl. 12:10

Tak for alle svarene. Jeg vil prøve mig frem med dreamweaver og se om jeg kan lave noget ordentligt...

Hvis det går helt galt, smider jeg nok en tråd herinde hvor jeg søger en webdesigner

Tak endnu engang

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)