Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Diverse spørgsmål:

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi  er et nystartet firma, - en portal på nettet.  Det er betalt igennem vores anpartsselskab, og der er ikke optaget lån eller videre. Vi har fået kontakt til en tredje part, som ønsker at købe en tredjedel af firmaet. Vi har utrolig svært ved at prisfastsætte dette, da portalen endnu ikke er i luften. Vi har ikke brug for en sleeping partner, men kan se muligheder i et eventuelt samarbejde qua vi kan få en god sparringspartner, gode kontakter til medierne, m.v.

Vi har sat flg. kriterier op for værdiansættelse:
- Goodwill
- Mandskabstimer
- Investeret kapital i projektet

1) Er der nogen der har erfaring med dette, og evt. har gode input? – Vi har overvejet at tilbyde en optionsløsning med køb af 5 % af selskabet til at starte med og yderligere ret til køb af op til 28 % mere. På denne måde kan begge parter prøve hinanden af, og investor kan se at portalen/ideen er rentabel.

2) Vi ser to muligheder med den indskudte kapital
-1 at køber betaler købesummen til vores to holdingselskaber.
-2  at købesummen indgår i firmaet.
(umiddelbart hælder vi klart mest til -1, da vores fortjeneste her kan reinvesteres/trækkes ud, i forhold til hvis den indgår i firmaets drift, som jo også kommer investor til gode (reelt set bliver den jo 1/3 del mindre værd).

3) Bliver man beskattet af den indskudte kapital hvis den udgår af selskabet til vores respektive holdingselskaber? Eller hvordan kan dette gøres?

Håber meget på svar... 
På forhånd tak.

Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:55

Den typiske løsning vil være at få Jeres revisor til at forestå værdiansættelsen. Det har de som regelt rigtig god forstand på. Omvendt kan I jo spille med åbne kort overfor den potentielle investor,  hvilket I sikkert gør alligevel, ved at give denne adgang til Jeres forretningsplaner, økonomi og tiden der er lagt i projektet m.v. og bede om et bud.

ADD 1) Jeg mener at der vil være en skattekonsekvens ved optionsmodellen. Så den ville jeg lige vende med en revisor.

ADD 2) Såfremt I sælger aktier eller anparter til en investor, så vil betalingen under alle omstændigheder gå til Jeres holdingselskaber og ikke til driftsselskabet. Efterfølgende kan I lave en kapitalforhøjelse hvis I ønsker at reinvestere den kapital.

ADD 3) Betales der overpris for købte aktier/anparter, hvilket der sikkert vil med Jeres kriterier, så vil der blive beregnet skatoverskuddet.

Det kunne være en mulighed at overveje en 50/50 løsning hvor I får en anstændig pris for aktier/anparter og så laver en investeringsaftale direkte mellem driftsselskabet og Jeres nye partner, fx i form af et lån.

Martin

Fra Nyborg
Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 13:20

Interessante svar

Er der nogen herinde der er revisor og som kan svare på ADD1?

Vedr ADD 2 ) skal man altid lave en kapitalforhøjelse eller kan man blot skyde et beløb ud, som firmaet så betaler tilbage når der er penge på bogen?

Modsiger du ikke dig selv i ADD 2 og ADD 3. Eller prøver du at sige at vores holdingselskab bliver beskattet af indtægten fra salget?

Kan du uddybe din sidste ide - jeg kan ikke lige se den for mig?

Stifter og partner i www.boligudland.dk

Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:03

mikaeld:
Vedr ADD 2 ) skal man altid lave en kapitalforhøjelse eller kan man blot skyde et beløb ud, som firmaet så betaler tilbage når der er penge på bogen?

- Prøv at være lidt mere præcis i din formulering. Når du siger "skyder et beløb ud" så er det afgørende at vide hvorfra og hvortil?

mikaeld:
Modsiger du ikke dig selv i ADD 2 og ADD 3. Eller prøver du at sige at vores holdingselskab bliver beskattet af indtægten fra salget?

Nej, jeg modsiger ikke mig selv, men forsøgte at svare nogelunde fornuftigt på det snørklede spørgsmål 3. ;) Under forudsætning for ADD2, hvor jeg skriver at det er jeres holdingselskab der sælger et aktiv og derfor holding der skal modtage købesummen, så vil I ikke skulle bekymre Jer om at trække indskudt kapital ud til Jeres holdingsselskaber. Så ja - svarets pointe i ADD 3 er netop, at jeres holding selskab bliver beskattet af overskuddet på salget af aktivet.

Jeg uddyber gerne mit forslag, men lad os lige få afklaret ADD 2 først.

Martin

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)