Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår kan jeg stifte et holdingselskab ??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i dag et firma som drives i et ApS selskab, jeg ejer alle anparter personligt, nu hvor firmaet giver overskud vil jeg oprette et Holding selskab, hvor jeg kan overføre vores overskud.

Vores regnskab går fra 1/6 til 30/5 og er derfor afsluttet pr 30/5 i år.

Er det for sent, at oprette et holdingselskab hvor vi kan flytte overskuddet over i ??

Mvh

Jarl Knudsen

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 09:57

Hvor lang tid har du haft dit Driftselskab ApS? Hvis det er helt nyt er det vist nemmest.

En problemstilling er om du bare kan overfører anparterne skattefrit eller ej. SKAT acceptere ikke altid at man bare opretter et holdingselskab og så giver dem anparterne.... Mange gange vil de betragte overførslen som afståelse som så beskattes. Derfor ville det være smartest hvis du havde fået det holdingselskab fra starten af ---- men det kan du selvfølgelig ikke bruge til noget nu.

Under visse betingelser kan du dog alligevel overføre anparterne skattefrit - men det skal man søge SKAT om at få lov til, og du skal helt sikkert ikke sige at du gerne vil gøre det for at spare skat.

Faktisk skal du mig bekendt have en meget præcis historie fra de varme lande så det her ville jeg helt klar tage en god revisor til at rådgive i.

Tag en god rivisor til det her fra starten af. For hvis du først får afslag på en skattefri overdragelse virker det ikke at komme med en ny og bedre historie fra de varme lange bagefter Stick out tongue

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:06

Jeg har overtaget firmaet fra mine forældre så ApS'et er 32 år gammelt.

Jeg har tal med min revisor, og der skulle ikke være problemer med at overføre anparterne til et holding selskab. Men spørgsmålet er nok om det er for sent, at oprette holdingselskabet efter regnskabsåret med overskud er afsluttet.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 188
Skrevet kl. 11:25

Alt det her bør en revisor kunne give svar på, så prøv og spørg ham til råds, i sidste ende skal det jo alligevel nok gå igennem ham... 

Jacob Nielsen www.jacob-nielsen.com

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:56

Jeg syntes ikke der er meget rådgivning i min revisor, man skal selv komme

med ideerne hele tiden. Mit indtryk er, at de arbejder mest for skat 

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 18:05

JarlK:

Jeg syntes ikke der er meget rådgivning i min revisor, man skal selv komme

med ideerne hele tiden. Mit indtryk er, at de arbejder mest for skat 

Så ville jeg måske overveje at finde en ny :-)

Mvh

Martin

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 18:09

Hej

Hvis der ikke er meget krudt i revisoren så skift ham ud , en del revisorer tænker kun hvad er

"ånden" i loven og ikke hvad er lovligt

Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 19:03

Jeg er enig med Jan Balslev og det bliver nok ikke lettere af at selskabet er 32 år gammelt og du tager denne beslutning når det først er begyndt at tjene penge.

Hvis konklusionen bliver at der skal betales SKAT, så ville jeg overveje at bide i det sure æble nu fremfor senere hvor du måske har vækstet virksomheden og prisen stiger.

Held og lykke med det.

Martin

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 14:53

Du kan stifte et holdingselskab ved at indskyde anparterne i dit nuværende anpartsselskab i et nyt anpartsselskab, der stiftes ved indskuddet af anparterne i dit nuværende anpartsselskab. Hvis anparterne i dit nuværende anpartsselskab har en værdi af mindre end kr. 125.000, skal du dog "fylde op" med kontanter eller andre aktiver, indtil der samlet indskydes kr. 125.000 i selskabet. Dette er den måde, som du rent selskabsretligt etablerer holdingselskabskonstruktionen.

Når du indskyder anparterne i dit nuværende anpartsselskab i det nye anpartsselskab, betragter skattemyndighederne det som om, at du afstår anparterne. Det har den konsekvens, at du risikerer at skulle betale aktieavance, hvis der i det hele taget er en gevinst, samt hvis de øvrige betingelser i aktieavancebeskatningsloven herfor er opfyldt.

I forbindelse med etableringen af holdingselskabskonstruktionen gennemfører du imidlertid en anpartsombytning, idet du "ombytter" anparterne i dit nuværende anpartsselskab med anparter i holdingselskabet. Aktieavancebeskatningsloven indeholder regler om, at dette under visse betingelser kan gøres skattefrit. Man kan enten vælge at søge Skattemyndighederne om tilladelse til en sådan skattefri anpartsombytning eller gøre det uden ansøgning om tilladelse, hvis man vurderer, at betingelserne er opfyldt, og at det derfor er unødvendigt at spørge Skat. Din revisor eller advokat kan/bør være i stand til at rådgive dig herom.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:19

Peter - Advokat Århus:
indskyde anparterne i dit nuværende anpartsselskab i et nyt anpartsselskab

Man kan vel også bruge et SMBA-selskab som holding-selskab, hvor en handel med aktierne i det eksisterende selskab repræsenterer et kapitalindskud.

Det er simpelt, hurtigt og billigt og der er ikke noget kapitalkrav, ligesom der ikke er krav om årsrapport og derfor skal der bare laves et simpelt regnskab uden revisorpligt.

Peter - Advokat Århus:
Din revisor eller advokat kan/bør være i stand til at rådgive dig herom.

Det er klart men med timetakster på KR 700-1500 for revisorer og KR 2-3000 for advokater kan en sådan rådgivning med dybdeborende analyser og værdifastsættelse  hurtigt komme til at koste en for stor en del af selskabets værdi, hvis ikke meget mere.

Man kan selv skrive til Skat og eventuelt få en forhåndsgodsgodkendelse for en planlagt salgstransaktion til en pris man selv har fastsat ud fra rimelighedskriterier og fakta fra eksisterende regnskaber.

Hvis anpartsselskabet først nu efter 32 år er begyndt at levere overskud, burde en transaktion med en pris for anparterne fastsat til den bogførte egenkapital vel kunne anerkendes. 

Du kan også lave en handelstransaktion, der er betinget af, at skattevæsenet ikke fremkommer med en for sælger uacceptabel ændret, skønsmæssig og fiktiv værdiansættelse. 

SAS aktier handles for tiden til 1/3 af den bogførte værdi ifølge Berlingske.

Til Peter Advokat: Hvad er dine egne timepriser og hvad tager du for fuldmægtige og sekretærer? 

MVH fra Ejler Ottesen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)