Hej Helle
Gavekurve - hmm. I mange år har jeg siddet som ansvarlig for salg- og marketing, og husker, at det vælter ind ad døren med henvendelser om firmagaver, vingaver, sjove dimser med logo, kuglepenne, gaveartikler og hvad ved jeg. Det er et nemt spørgsmål, men et svært svar. Uden at kende noget til din virksomhed, dine ambitioner eller resultater, får du her de tre bedste/hurtigste bud med fokus på nettet:
1) Sørg for, at jeg kan finde dig på nettet. Jeg har søgt efter 'gavekurv' på Google, på search.liv.com og på yahoo.dk. Desværre fandt jeg dig ikke på top 100 - og så det irrelevant. Jeg har også kikket på din flotte shop, og kan se det er en DanDomain af ældre model (2004).
Forslag: Skift til DanDomain v5, der kører uden rammer. Arbejd derefter med søgemaskineoptimering. I en DD shop betyder det at arbejde med søgeord og beskrivelser mm. Evt. kan man anvende mellemsider og andre seriøse metoder, hvor du ikke risikere at blive blacklistet af søgemaskinerne.
2) Betal for at jeg kan finde dig på nettet. Jeg har ikke set annoncer for din webshop. HVIS jeg ikke havde en leverandør af gavekurve, ville jeg starte med at søge efter en. Og her bliver det opfattet positivt hvis en leveandør har brugt en skilling på præcise og velskrevne annoncer (Google Adowrds og Microsoft AdCenter).
3) Tænk din shop på en ny måde: Se den som din kunders online ordresystem. Det betyder, at du skal arbejde med den direkte kundekontakt IRL (In Real Life). Indgå en samarbejdsaftale med en virksomhed. Uddel informationsmateriale til disponenterne (dem der bestiller den enkelte gavekurv), der viser hvor nemt det er at vælge og få leveret gaver til jubilærer og fødselsdage.
I din shop kan man betale med kort, bankoverførsel og check. I forbindelse med en samarbejdsaftale tror jeg du skal aftale betalingsmetoder. I rigtig mange virksomheder findes der kun medarbejdernes private betalingskort. Som disponent gider jeg altså ikke have bøvlet med at betale med mit private kort, skrive et udgiftsbilag, finde småudgiftskassen (kun åben torsdag 10-12!) og få kontanter tilbage. Og jeg kunne aldrig drømme om at overføre penge fra min egne konto. Og jeg kan slet ikke stave til sjek mere...
Det vil være meget mere checket at en disponent får et login til din shop, bestiller - og virksomheden får tilsendt en faktura, der kan indgå i det normale månedlige betalingsflow.
Håber det kan give lidt inspiration til bedre afsætning. Din shop og dine varer ser jo gode ud.
Vh Bent