Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af firma men meget i tvivl......

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa jeg har tænkt mig snart at starte mig eget firma op fuldtid, problemet er at jeg har 3 meget faste kunder som jeg arbejder for og hvor indtil videre største delen af min indtægt, så vil komme fra.

Hvordan er reglerne med at arbejder for firmaet i længere tid, hvornår går man ind og siger det er en løn ansat, kontra det er en vikar / konsulent / freelance, eller hvad man skal kalde det?

Håber på nogen gode svar,

Benjamin

Shape the future, or die trying 8-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 19:31

Man kan vist sige det rimelig simpelt. Så længe du sender faktura til firmaet er du ekstern og kan i og for sig gøre det resten af dit liv... Der er jo fordele ved at være ansat og fordele ved at være freelance... 

Håber det var et svar der kunne bruges

Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 19:44

Hejsa tak for dit svar, og ja det var såmændt godt nok, men lad os nu sige firmaet vælger at ansætte mig et fast antal timer om ugen, skal de så gøre det på en kontrakt for eksempel et år frem, eller hvordan. Er mere for at told og skat ikke går ind og siger at man er timeløns ansat set med deres øjne.

Vi snakker om 3 firmaer hvor jeg har faste vagter og så har jeg som en anden del af min forretning en masse blandet kunder.

Benjamin

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. May 06
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 21:07

Hvis du er ansat af et firma med kontrakt som vilkår som ansat etc, feriegodtgørelse, sygedage, etc etc. Så er du "lønslave"  og tilhører firmaet og deres regnskab, om man vil. Du kan sagtens have en kontrakt der siger at firma A hyrer firma A i eks antal timer om ugen. Dette er almindelig praksis og sikre en stabil indkomst, hvilke jeg kun kan sige godt skuldret til. Du skal så huske at du selv står for sygedage, ferie, hvad gør du overfor firmaet hvis du er bliver syg og kontrakten betaler for 10 timer. Helt anden problem stilling. Men i bund og grund er det:

Sender du faktura eller får du udbetalt almindelig løn og tilbehør... Mængden af arbejde er i og for sig irrellevant

Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 21:34

Okay, men jeg fakturerer firmaerne for de timer jeg har arbejdet i deres firma,.

Og det ene sted har jeg faste timer hver uge og de andre steder er det hvis de ringer og skal bruge en, men en eller anden fra told og skat sagde det ville man se som ansat hvis det var faste timer, det var derfor jeg havde den tvivl.

Men det lyder jo rigtig godt hvis det er sådan, er jo en stor hjælp på vej til at blive fultidsselvstændig.

Tak.

Benjamin

Kanjeg så også trække kørepenge når jeg bruger min egen bil til transport frem og tilbage?

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. May 06
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 00:01

Der må jeg være svar skyldig men kan ikke se hvorfor ikke...

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 00:06

jeg begyndte på samme måde som dig næsten, jeg var ansat i en tæppeforetning, grundet åbning af en butik med min kone, kunne jeg jo ikke så godt regne med min arbejdsgiver bare ville give mig fri, når jeg havde lyst til at være i butikken, så jeg måtte altså blive 100% selvstændig, så jeg spurgte ham om han ville være interesseret i at bruge mig som freelance, heldigt det var han, sådan kørte jeg det første år, jeg skrev en faktura hver 14 dag cirka. på nogle opgaver havde vi aftalt en pris, så var det jo den der gjaldt. selfølgelig kan du trække din bil fra, værktøj, tøj brændstof, mekaniker -hivs den køre i firma resi. siden hen fik jeg selvfølgelig flere kunder læs som andre firmaer jeg kørte for og er nu op på ca. 40, + mine egne private kunder.

Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 08:24

Og hvis jeg så bruger min privat bil i forbindelse med arbejdsrelateret kørsel, som f.eks, hvis jeg 4 dage om ugen skal arbejde for en kunde, på den samme adresse. Så er det vel fuldt lovligt at trække kørepenge?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)