Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma - mange spørgsmål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 17. Feb 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer kloge talknusere!

Jeg står overfor en, synes jeg selv, lidt svær beslutning. Jeg ved ikke om jeg skal starte en enkeltmandsvirksomhed eller ej.

Jeg er almindelig lønmodtager på kanten af topskat, og en 3-4 gange om året (læs: sommer) tjener jeg nogle gode penge (ca. 200.000) ved at drive bar på festivaler. Dette har hidtil været registreret som B-indkomst (ja den er god nok, registreret!) Og det bliver nok kun flere penge de næste par år, hvis alt går vel...

Spørgsmålet er om det kan betale sig for mig at lave firma i stedet for at betale topskat af mine hårdttjente gysser? Jeg vil jo uundgåeligt tage nogle penge ud til mig selv, men vil nok også bruge nogle penge på lidt "sjov" i firmaet (bøger, computer, rejse etc.) og ellers spare penge op... Jeg har firmabil som jeg beskattes af, samt fri telefon og internet (ingen beskatning pga hjemmearbejdsplads) og 2 computere i huset, så det er begrænset hvad jeg skal bruge af forsyninger i firmaet.

Jeg har også en privat bil sammen med min kæreste som er betalt, men kan jeg lade firmaet købe den? Og er der nogen idé i det?

Jeg ejer desuden en lejlighed for meget, som jeg ikke kan sælge for tiden, og spørgsmålet er også om jeg kan lade firmaet købe den og om der er nogen idé i det? Den er p.t. lejet ud og vil fortsat være det de næste par år.

Jeg har mange spørgsmål og mangler nok egentlig en revisor, der kan hjælpe mig, men alle svar og gode råd er velkomne...

Mvh Den kommende iværksætter

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:43

Det er mange spørgsmål og du kan godt få nogle usammenhængende svar, der nok ikke hjælper dig meget, da det meste afhænger at dine skatteforhold i øvrigt og hvordan dine fremtidsplaner ser ud. De oplysninger du giver er ikke tilstrækkelige til at give et kvalificeret råd.

Som du skriver mangler du en revisor, der gennemgår dine forhold og regner på, hvad de forskellige ting betyder for netop dig. Du kan sagtens finde en revisor til en fornuftig pris - og det er givet godt ud, så du ikke pludselig gør noget efter råd herfra, der pludselig viser sig at være en dyr løsning for dig, fordi du har forhold, der ikke er omtalt her.

Hilsen Jakob

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 23:00

Hej kommende iværksætter.

Sender dig en mail vedrørende ovenstående.

Mvh. Morten

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:51

Hej!

Hvorfor ikke lade Amino-brugerne få glæde af dit svar?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:32

Jonas Bjarkow:
enkeltmandsvirksomhed eller ej.

Må jeg have lov at foreslå virksomhedsdrift gennem et SMBA-selskab.

Du kan lade din virksomheds overskud stå i meget lang med 25% beskatning indtil du eventuelt udlodder løn og udbytte.

Der er en række fordele ved SMBA selskaber som beskrevet i min artikel på  video.dkuug.dk/dkuug-nyt/dkuug-nyt-155.pdf.

MVH fra Ejler Ottesen 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)