Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

patent af koncept

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

hej,

jeg synes jeg har hørt noget om at man kun kan tage patent på "ting" i Danmark - altså ikke tage patent på et koncept. Er det rigtigt?

Er det også gældende for usa? ... for umiddelbart virker det som om man kan tage patent på stort set alt derovre..  og hvis - kan man også det som dansker, eller skal man være amerikaner?

Hvis man kan, hvor gør man det og hvad koster det?

Håber der er nogle vidende aminoer derude :)

På forhånd tak :)

Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 20:40

koncepter og forretningsideer, spille-ideer .m. kan i langt de fleste lande ikke patenteres. Kun i Singapore og nogle andre steder.

Kun, sagt med dine ord, "ting" og den måde "tingen" bruges på, fremstilling af tingen kan beskyttes, hvis den er ny, har opfindelsehøjde og industriel anvendelig.

Sagen er at det er særdeles usmart at uddele omhavsret på koncepter ala "jeg er den eneste som må sælge biler på internettet".

vil gerne være anonym

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Fra  Catapult Skrevet kl. 20:52

hej,

tak for dit svar - jeg vil give dig ret i at "jeg er den eneste der må sælge biler... " er svært at uddele ophavsret på - på den anden side - hvis man nu kommer med en hel ny idé, vil man måske gerne have en kortere periode hvor den ikke kan kopieres :)

Hvad med Amazons - one-click-buying - der var en del snak om den på et tidspunkt, og der har sikkert været mange flere sager af den slags.

Tilmeldt 3. Jun 08
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 23:50

jesperFG:

Hvad med Amazons - one-click-buying - der var en del snak om den på et tidspunkt, og der har sikkert været mange flere sager af den slags.

I Amazons tilfælde er der tale om software patentering. De har det i USA, og jeg mener også at der har været snak om at indføre det i EU. Så vidt jeg huske kunne Amazon ikke patentere metoden fordi at processen var en for elementær handling.

Apple har også været fremme med riven fordi andre havde brugt en lignende måde at kategorisere musik, som i deres iTunes, men jeg mener heller ikke dette gik igennem.

Så det er ikke lige alt du kan bruge det til :) Håber det hjalp....

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Fra  Catapult Skrevet kl. 07:59

ja da, man bliver lidt klogere hver gang og selv "negative" svar kan jo bruges. Alle skal jo spille efter samme regler. :)

Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 11:26

Så for lige at præcisere det for os som er en anelse tunge:-), så må man altså godt lave noget tilsvarende/lignende, når der kun er patent på softwaren?

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 15:58
Afhængig af hvad det er for et koncept, er der jo også loven om ophavsret, som gælder for film/bøger/computerspil/brædtspil osv. Inden for medie/underholdning kan du beskytte navne og sådan set også koncepter, men det er MEGET omstændigt (igen ikke så smart at nogen kan få eneret på konceptet "Journalist læser dagens nyheder op") tilgengæld må du ikke kalde noget for TV-avisen. Typisk køber man som TV-station et koncept, med navn drejebog og hele molevitten, men i princippet kunne man jo godt udtænke sin egen sang-konkurence, for det kan x-factor ikke tage patent på, bare navn/logo/melodi osv Hvis du åbner en Restaurant og kalder den McDonalds skal du nok også belave dig på et sagsanlæg på størrelse med Scandinavien, men du må gerne lave en fast-food kæde der sælger billige burgere af dårlig kvalitet.
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)