Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring og konti

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. May 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er nystartet virksomhed, som udlejer fest artikler. Bl.a telte, gulve, slush-ice, fadøl mv.

Jeg har lige anskaffet Regnskab-let.

Mit spørgsmål er nu - hvilke kontis vil i foreslå jeg opretter?

Har lige købt nyt telt og ny trailer - på hvilken konti ville det være mest naturligt at bogføre disse køb? Variable omkostninger?

Endvidere vil jeg skyde nogen penge ind i virksomheden som egenkapital? Hvordan gør jeg det - på hvilke konti mv?

Til sidst har jeg privat  nogle ting (slush-ice, fadøl mv), som jeg vil udleje - hvordan indskyder jeg disse i virksomheden? Og hvordan antager jeg en værdi på dem? Kan det gøres uden revisor?

Jeg er altså meget ny i det her - har lært en helt masse om virksomhedsøkonomi, da jeg lige har afsluttet min HHX. Men det er jo kun rent teori - nu skal jeg så få det til at fungere i praksis.

Håber i kan hjælpe mig på vej =) 

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 16:28

Hej Marc, med de spørgsmål du har, så synes jeg du skal have fat i en bog om grundlæggende regnskabsbogføring, eller tage kursus i det. 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 19:07

Jeg ville foreslå at bruge lidt kroner på en bogholder i stedet og så bruge tiden på at lave business ;-)

Alternativet er at du med stor sikkerhed får lavet fejl, så du alligevel skal have en bogholder til at gå det igennem

Tilmeldt 27. May 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 21:17

Hejsa! Tak for jeres svar.
Føler nu jeg har rimelig styr på det grundlæggende.

Det jeg faktisk mest ville have svar på, var hvordan jeg indeskyder en genstand i virksomheden - og til hvilken værdi.?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:25

Det er tåbeligt at oprette nogle konti, bare fordi andre synes at det er en god ide. Du opretter de konti, du skal bruge. Så efterhånden som du får brug for en konto, opretter du kontoen.

Køb af telt og trailer skal bogføres enten som udgift, hvis det har kostet under 11-12tkr. (se satsen på SKATs hjemmeside). Hvis det har kostet mere end den aktuelle sats skal den på posteres som anlægsaktiv.

Indskud i virksomheden er debet på din bankkonto og kredit på din konto for egenkapital/eget indskud.

Du skriver en kvittering på at firmaet har købt tingene af dig til en pris og bogfører som om du har købt dem andet steds. En revisor skal kun foretage en vurdering/komme med en erklæring, hvis du skal stifte et ApS eller A/S og en del af din kapital indskydes som anlægsaktiver.

Udfra dine spørgsmål kan det dog godt lyde som om, at du alligevel bør få fat i en bog om bogføring.

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)