Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for at investere for andre

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en god strategi til at handle på de finansielle markeder men jeg har ikke så mange penge at handle for og med min indkomst vil der gå lang tid før jeg får et afkast som jeg kan leve af. Derfor overvejer jeg at søge investorer hvor jeg så beholder en bestemt procentdel af afkastet. Er der nogen her på amino der kender reglerne for at investere andre folks penge? Skal man have specielle tilladelser og registreres forskellige steder eller kan man bare gå i gang med det samme?
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:11

Hvis du optager lån hos en eller anden (eksempelvis en investor) og du bruger pengene til at investere for skal du ikke have tilladelse til noget. Det er at betragte som et hvert andet lån. Du skal være opmærksom på, hvilken virksomhedstype du har. VSO giver kun adgang til at handle meget begrænset på de finansielle markeder. Alternativ kan du med investor (og andre interesserede) starte en investeringsforening. Det er faktisk ikke særlig vanskeligt. Du kan finde noget om det enten på nettet eller på biblioteket. Jeg har for en måneds tid siden bladret i bogen/hæftet "Tjen penge på aktier" af Rene Michael, jeg fandt på biblioteket, hvor der stod, hvad man skulle gøre. Jeg synes også at jeg har set hæftet i en boghandler. Jeg er selv ved at etablere et investeringsselskab og havde faktisk møde med min revisor forrige uge. Der er jo flere ting, der er værd at overveje inden man kaster sig ud i det.

Hvis du begynder at tage imod indskud fra kunder til handel så skal du have en godkendelse fra Finanstilsynet. Så bliver du jo egentlig børsmægler eller en afart heraf. Det kræver at du stiller med en væsentlig egenkapital og at du har en masse praktiske på plads. Jeg tror ikke at det er, hvad du forestiller dig. Læs eventuelt mere på Finantilsynets hjemmeside.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 9. Jun 08
Skrevet kl. 23:19

Det jeg havde forestillet mig er at jeg vil oprette en hjemmeside hvor folk kan læse alt det de skal vide før de beslutter sig til om de vil investere. Hvis de beslutter sig til at det er en god ide så overfører de nogle af deres penge til mig og så handler jeg for dem og beholder fx 25 % af afkastet og hvis jeg taber (hvilket jeg bestemt ikke regner med) så er det deres penge og ikke mine det går ud over. Skal jeg have tilladelse fra finanstilsynet for at gøre det?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 23:26

Ja. Du skal have en tilladelse fra Finanstilsynet. Du handler jo finans i kommission. Man må ikke bare lege bank eller børsmægler. Finanstilsynet er meget strikse omkring det.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 9. Jun 08
Skrevet kl. 23:28

Okay. Du skrev noget om at man skal stille med en væsentlig stor egenkapital hvis man skal have den tilladelse. Hvad skal man bruge den til når man ikke selv kan tabe på det?

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 23:36

Jimmi Andersen:
Okay. Du skrev noget om at man skal stille med en væsentlig stor egenkapital hvis man skal have den tilladelse. Hvad skal man bruge den til når man ikke selv kan tabe på det?

Jeg gætter bare, men det kunne jo være den skulle bruges til eventuelle sagsanlæg fra dine kunder der havde tabt penge. 

Tilmeldt 9. Jun 08
Skrevet kl. 23:54

Er der ikke en måde at komme uden om finanstilsynet på? Kan man ikke på en eller anden måde handle med andres penge uden at skulle have alle mulige tilladelser?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 08:21

Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men har du hørt om sidegadevekselerer?

Regler for bank, børs og forsikring m.m., der er under tilsyn hos Finanstilsynet er indført for at skabe en tillid til finanssektoren, da den er vital for vores samfund - ikke kun i Danmark. Derfor er der krav til kapital, håndtering af forretningen, solvenskrav og krav til ledelse. De fleste synes nok også at det er rart at vi kan stole på at banker og forsikringsselskaber krakker i tide og utide.

Og nej, der er ingen vej uden om Finanstilsynet. Du kan etablere et firma, hvor du kan låne hos investorer for at handle eller starte en investeringsforening.

Hilsen Jakob

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 10:10

JakobN:
Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men har du hørt om sidegadevekselerer?

Hvem kan glemme dem... "DET ER HEEEELT VILDT!!!" efterfulgt af "DOLLAREN ER STEGET!!!" (man skulle jo nok bruge en anden valuta i dag) 

JakobN:
Og nej, der er ingen vej uden om Finanstilsynet. Du kan etablere et firma, hvor du kan låne hos investorer for at handle eller starte en investeringsforening.

Sidegadevekselererne tog vist til Switch.

Men som sagt, så regner Jimmi jo "bestemt ikke" med at tabe kundernes investering og så er det jo en masse beaurakrati for ingenting :-

Tilmeldt 9. Jun 08
Skrevet kl. 13:33
Jeg er 19 år. Det lyder rimelig besværligt at få den tilladelse af finanstilsynet, men hvis det er nødvendigt så må det jo bare være sådan. Hvis jeg får den tilladelse af finanstilsynet kan jeg så have kunder fra hele verden eller skal jeg have tilladelse fra hver enkelt land. Hvis jeg fx vil gøre forretninger med nogen i USA er det så nok at have en tilladelse fra det danske finanstilsyn?.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)