Dato: 4/4/2006 10:31:59 AM
Forfatter: Brian Nielsen (Briian)
Hvorfor der altid er beliggende de samme butikker i centrene, kan jeg ikke svare præcist på, men man forventer vel efterhånden at et storcenter skal indeholde nogle bestemte butikker, som en stor fødevarebutik (føtex), en H&M og nogle andre bestemte tøjbutikker.
Fordi kundesegmentet "køber det samme som de andre".
BILKA og FØTEX vil gerne have store varehuse, så de er der med det samme. (end of discussion)
H&M som sælger metervarer til Mette Medium-typen. De kan i sagens natur ikke lægge butikken i en smøge i københavns latinerkvarter. Jack&Jones, Bianco sko etc. er i samme kategori. Biografer vil også gerne ind, nu da centeret er stort nok. McDonalds og
diverse dukker automatisk op. Bliver det rigtig lækkert så kommer der delikatesse butikker og specialvarebutikker (men de er de første der lukker igen hvis Mette Medium ikke vil have lækre franske oste eller godt kød fra en slagter)
Kundernes opførsel bider sig i halen.
Når man bor i en forstad, er ung og har penge på lommen, så tager man i storcenteret og bruger lommepengene. Her kan man få det tøj de andre har (fordi de også tager i storcenteret). Når man rigtig skal skeje ud - på en blå mandag eksempelvis - så skal man ind til byen... men man er opdraget med storcenteret.. så vejen skal naturligvis gå forbi "størrecenteret": Fisketorv/Fields. Og en Strøgtur (som dog i praksis er det samme)
Således sidder ungdommen fast i en mainstreamspiral.
Dermed sagt at du meget vel kan mene, at et storcenter mangler en butik med anderledes tøj. Men så skal du bare vide, at dine kunder ved ik skidtet er på
mode før man kan få det i H&M.
Nu tager vi lige et eksempel:
I 99-2000 får truckerkasketten (skum fortil, og net bagtil - oftest i to farver) sin revival i London. Trucker-stilen er dukket op i solbrillemoden, så det er ikke nogen overraskelse. Skulle man have en truckerkasket herhjemme i 2001 skulle man være heldig at finde en i morfars gamle værksted eller en genbrugsbutik (men de VAR oftest støvsuget for kasketterne).
Jeg er gammel forstadsknægt, og mødte mainstream-holdningen, da jeg flashede min London-indkøbte kasket for de gamle drenge og tøsepigebørnene: "hvad fanden er det for en grim kasket?"
2-3-6 år efter løber de samme folk rundt med Von Dutch kasketter efter præcis samme model :-D
Eksemplet skal illustrere, at hvis du har fået den geniale idé at lave noget "anderledes" i et storcenter, skal du bare lige huske at det "anderledes" ikke hører hjemme i storcenter. Her køber man "safe"...
nemlig "det samme som de andre."