Hej Amino-brugere
Jeg overvejer at starte en lille virksomhed op for at supplere SU´en. Derfor har jeg nogle spørgsmål jeg håber i kan besvare. Først og fremmest vil jeg spørge om udbetalingen af overskuddet. Da jeg som sagt læser og derfor modtager SU vil jeg gerne høre om man er tvunget til at udbetale overskuddet som løn til sig selv? Nu kan man jo sige at jeg bare kunne vælge SU´en fra og dermed slippe for den bekymring, og så regner jeg i øvrigt heller ikke med det bliver relevant med et overskud der evt. kunne "true" min SU. Men da jeg forventer at firmaets indtægter hovedsagligt vil være om sommeren og da det som sagt vil være med det formål at supplere SU´en, så er det alligevel rart at være helt sikker på hvordan og hvorledes. Spørgsmålet er derfor: Må man uden videre overføre en del af overskuddet til næste regnskabsår - evt. indirekte via investeringer i varer/udstyr og/eller værdipapirer (og derved undgå det bliver regnet med som personlig skattepligtig indkomst)?
En anden ting jeg også vil spørge om er hvordan reglerne er i forhold til brug af egen bil i forbindelse med firmaets aktiviteter. Jeg forventer nemlig at bruge min egen bil som "firmabil". Spørgsmålet er så om firmaet må betale for udgifter (benzin eks.) der opstår i forbindelse med denne brug - uden jeg bliver beskattet heraf?
Og så lige et tredie spørgsmål... Da jeg kan forstå at man først skal momsregistreres når omsætningen overstiger 50.000 om året så var det måske en mulighed blot at vente med at oprette et decideret "firma" indtil det sker. Men såfremt man omsætter for under 50.000 om året, hvad er reglerne så i store træk - skal man bare kunne dokumentere sine indtægter og så betale skat af dem? Eller skal der stadigvæk føres fuldt regnskab?
Håber der skulle være en eller to der lige har 5 minutter til at give et svar.
Hilsen Kim |
Det er et langt indlæg og jeg sidder lige i maden (våd numse og det hele), så kort svar for at starte dig:
Der er ikke noget med at udbetale overskud af en enkeltmandsvirksomhed. Man kan kun udbetale overskud når man har et selvskab. Som enkeltmandsvirksomhed er den eneste i hele verden som ser en forskel på din økonomi og din virksomhedsøkonomi dig selv.
Så de indtægter du har minus omkostningerne er virksomhedes overskud og tæller i din personlige indkomst. Tjener du mere end de 74.000 kr. du må på SU så kan du betale din SU tilbage, fravælge SU nogle måneder eller oprette et selvskab.