Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk undervisning med henblik på job

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg er i den situation at min dejlige 26 årige kæreste er Italiener og vi nu bor her i Danmark (pt. Århus) sammen.

Min kæreste har både en Bachelor i "Political science/Statskundskab" samt en Kandidat i "International Relations/Internationale forhold", hvor hun ved begge fik en karakter der svarer til ca. 11/12 efter dansk standard. Hun taler Italiensk, Spansk, Engelsk samt er nu ved at lære det "smukke" sprog Dansk :)

Vi har søgt job ved adskillige af de store og små virksomheder her i landet men det er nu efter et godt stykke ved at se ud som om vi ikke kan finde et sted til hende førend hun har lært dansk på et solidt niveau. Jovist kan hun få et fysisk krævende arbejde på et lager eller måske tjener på den lokale italienske café. Problemet er dog bare at min kæreste gerne vil interagere med folk, snakke, løse problemer osv, hun er vandt til et kontor/videnbaseret miljø. Desuden vil hun jo gerne lære af det danske folk og se arbejdsvaner inden for den branche der interesserer hende. Dette er ikke et penge issue for os og disse "lager" jobs har derfor ingen interesse for os.

Hun har selvfølgelig et CPR nummer og kan derfor for 500kr. pr. modul gå til dansk undervisning ved det lokale sprogcenter. Tirsdag - Fredag 08:00 - 11:30. Her går hun så og var i starten rigtig glad for at møde nye mennesker og lære dansk. Men nu er det ligesom stagneret og går ikke hurtigt nok for hende da dette kursus skal tage hånd om mange forskellige individer. Alt fra den Arabiske pige som kun dukker op en gang om ugen, til folk som er der hele tiden og laver alle "lektierne". Da min kæreste er frustreret over ikke at have noget arbejde bruger hun selvfølgelig al sin energi her og jeg kan se hvor frustrerende det er når de på 3. dagen snakker om det samme lille ting fordi halvdelen af klassen ikke var der de første to dage.

Dette er for mig en klar problemstilling der ikke rigtig bliver taget hånd om ved netop dette sprogcenter (kender ikke andre). Men hun kan ikke få mere/bedre undervisning førend hun er noget til et meget højt niveau. Jeg har derfor kigget på nettet efter steder hvor vi kunne betale os til noget bedre undervisning. Men det virker meget dyrt og de fleste sites jeg finder virker rettet mod virksomheder der gerne betaler store summer for deres ansatte. Jeg er meget villig til at betale en god sum penge for at min kæreste kan lære godt dansk, men 20.000kr om måneden kan jeg altså ikke undvære. Så meget har jeg slet ikke :)

Jeg skriver her inde fordi jeg gennem tiden har oplevet mange kloge hoveder og derfor både søger råd mht. arbejde såvel som dansk undervisning. Samt at jeg selvfølge havde brug for at komme af med nogle frustrationer :)

Alle råd er velkomne.

Venlig hilsen
Jacob Thomas Nielsen

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:11

Jeg ved ikke, hvad I ellers har prøvet, men et par forslag: 

Der er mange studerende, der kommer hertil, der bl.a. læser på intensive kurser. Der er noget, der hedder www.ef-danmark.dk, hvor man dog primært ordner det for danskere, der vil læse i udlandet, men de må også have noget eller nogle kontakter den anden vej.

Specielt store virksomheder har udvekslingsstudenter fra andre lande, hvor de har undervisning. Prøv at høre ringe til personaleafdelinger i store virksomheder (eks. IBM, Danske Bank, Danfoss og lignende) og hør, hvad de har. Måske Undervisnings- eller udenrigsministeriet også ved noget (se på deres hjemmesider).

Hilsen Jakob

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 23:30

Hej Jacob og frue :0)

I mit arbejde (på gulvet) i en virksomhed arbejder jeg tæt op af en pige fra Bosnien, som iøvrigt har en studentereksamen hjemmefra, men det danske sprog er en barierre ditto (er det italiensk :) for at hun kan bruge sin uddannelse. Vi retter hende, hvis hun siger noget forkert. Det er en misforstået høflighed ikke at gøre opmærksom på fejl i det sproglige,  da det for hende er en stor hjælp til at komme videre, så at komme ud blandt andre, hvor det end er, kan kun være en fordel.

Hvad med, om hun tilmelder sig et vikarbureau, da hun i hendes uddannelse jo har en god ballast.

Der må da være nogle opgaver rundt om i firmaerne som  kræver kontorarbejde,  oversættelser , godkendelser gennemlæst etc.

Held og lykke.

Mvh.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)