Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde vurderinger - Fremtiden eller undergangen ?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Jan 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

I kontrast til mit tidligere indlæg vil jeg tillade mig at spamme forummet med endnu en tråd i samme emne.

Jeg har i den sidste tid overvejet min holdning til Bruger vurderings sider som Trustpilot, Nettjek osv.

Her vil jeg gerne høre hvad andre E-tailers mener om dette koncept?

Da det stadig er nyt er det svært at måle en direkte værdi/tab nationalt set, men jeg ser både positive og negative sider ved emnet. Her er et par af mine overvejelser jeg godt vil lufte:

Positive sider:

• Brugerne kan finde de butikker der har et godt omdømme og føle sig mere sikre ved handler med dette firma, hvilket ultimativt betyder at de butikker der gør sig umage for at opretholde den gode service og handel bliver belønnet derefter.
  • Gratis markedsføring og god profilering for virksomheder med de gode vurderinger.

Negative:

• De fleste erhvervsdrivende kender effekten af kunders tilfredshed. En ultilfreds kunde fortæller sin historie til gennemsnitligt 10 personer, hvor den tilfredse kunde fortæller historien til 1 rent statistisk opsat. Ultimativt tror jeg vi vil få det samme resultat på nettet, hvilket giver et forkert indtryk af virksomhederne.
  • For meget dårlig omtale på nettet kan frygtes at skabe en usikkerhed i generelt nethandel, hvorpå vi vil se en nedgang i nethandel, hvor folk simpelthen hellere vil betale det ekstra for at gå i en almindelig butik, af sikkerhedsmæssige årsager.
  • Du kan som virksomhed aldrig gardere dig imod kunder der taler usandt om din virksomhed pga et forvrænget syn på handel over nettet. Eller for den sags skyld konkurrenter der manipulerer med systemet ved at give dårlige vurderinger til deres konkurrenter og give sig selv positive udtalelser, som visse virksomheder jeg ikke vil nævne har benyttet sig af.
  • Ca 30 % af kunder afgiver karakter/ vurdering af varen og ikke selve handlen. Her er det mig fuldstændigt uforståeligt at en forhandler kan "straffes" for en producents produkt, hvilket kan skade forretningen for forhandleren.  Naturligvis er det forhandlerens ansvar at levere varer der kvalitet og funktionsmæssigt lever op til kundernes krav, men det er umuligt at gardere sig mod fabrikationsfejl mm.
  • Kunders krav/forventninger til en vare er individuelle, så en vare der lever op til 1 kundes krav, lever ikke nødvændigvis op til den næstes. Skal forhandlere have en dårlig bedømmelse for dette? - Så længe en vare gør det der står skrevet i specifikationerne, så bør det være gyldigt. uden forhandleren skal frygte om det nu lige lever op til den pågældene kundes forventning, selvom man gør alt i sin mangt for at spore kunden ind på det bedste produkt til behovet.

Nu har jeg listet de ting jeg har set som værende de positive og negative sider ved Vurderings-siderne, men hvad mener i andre?

Heldigvis ligger vi kun med positive vurderinger indtil videre, men af erfarring vil jeg sige at det kun er et spørgsmål om tid før man får en negativ vurdering der ikke står i kontrast til det systemet er lavet til, og så kan du intet stille op, men er hængt ud på cyberspace for evigt.

Som eksempel kan jeg sige at jeg ved søgning på nettet har fundet en enkelt negativ debat om min virksomhed hvor store dele af debatten er en løgn.Jeg har e-mail korrespondance til at kunne dokumentere dette, men hvad kan jeg bruge det til? - Intet. - Hængt ud for evigt på nettet uden noget at gøre ved det. Men kunderne der søger på virksomhedens omdømme  ved jo ikke at det der står ikke er sandt.

Hvis man kigger på listen på Trustpilot over de virksomheder der er dårligst og bedst i følge brugerne ser jeg en tendens der bekræfter mine påstande. Jeg vil undlade at nævne navne for at undgå søgemaskinernes indexering af indlægget.

Tag fx plads nummer 2 på den positive side. - Det har noget med hårvoks at gøre. Hvor kompliceret kan det være. Produktet skal sætte dit hår og intet andet. I 90% af tilfældende er det folk der normalt køber hos en almindelig frisør og kender produktet i forvejen, men så har fundet det billigere på denne side. Der kan næppe være meget at være utilfreds med eller reklamationer på dette område. Så hvis butikken bare fokuserer på hurtig levering, så er det i skabet. Hvilket de gør. og det er jo flot.

Tag så plads nummer 2 på den negative side.

Her ligger en meget kendt virksomhed. men se om i kan finde 1 eneste vurdering der afspejler handel over denne hjemmeside, hvilket systemet går ud på. bare 1..    Ja nemlig. Der er ikke en eneste. Her bliver det brugt som et universelt brok-forum som ikke har en bjælde at gøre med hjemmesidens effektivitet/service, hvilket systemet skal afspejle.

Det samme kan jeg sige om flere andre placeringer i den negative side, her bla plads nummer 20. Jeg har ingen relation til dette, men du kan da for pokker ikke vurdere en side som "plads nummer 20" med mindre du vil kommentere direkte kontakt til deres service, og ikke dem de formidler servicen for. det er lidt "shoot the messenger" syndrom jeg ser gentagne gange.

Hvad er jeres vurdering af disse Vurdering/karakter systemer og sider ?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)