Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU og egen virksomhed

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg er studerende på Aalborg Universitet og får derfor SU. Ved siden af mit studie har jeg et studiejob, hvor jeg udnytter hele mit fribeløb (6370 kr./md.). Jeg går nu og overvejer, at starte min egen virksomhed ved siden af dette. En virksomhed som laver små freelance programmeringsopgaver. Problemet er bare, at jeg helst ikke skal have en personlig indkomst ved siden af min SU på over 6370 kr./md.. (som jeg allerede udnytter)

Reglen for SU og egen virksomhed siger: Har du egen virksomhed, eller ejer du en udlejningsejendom, tæller overskuddet med i din indkomst, hvis overskuddet beskattes som personlig indkomst eller kapitalindkomst.

Mit spørgsmål er så, om det er muligt at lade overskuddet "blive" i virksomheden, så det ikke beskattes som personlig indkomst?

Hvis dette er muligt, skal man så betale 30 % i skat af overskuddet? Og hvad hedder denne type skat?

Og hvis jeg senere, om nogle år, vælger at trække overskuddet ud, skal jeg så betale A-skat (heddet det ikke det?), fx 40 %, af overskuddet igen, altså ud over de 30 % som jeg tidligere har betalt?

Jeg håber at I forstår. Jeg har ikke helt styr på alle begreberne endnu.

Målet er altså at tjene nogle penge i virksomheden, uden jeg som person bliver beskattet for dem (personlig indkomst), da dette vil gå ud over min SU.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:53
Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Skrevet kl. 18:58

Hej Hans.

Mange tak for linket. Det prøver jeg.

Hvis der er andre som ved noget må I meget gerne komme med inputs.

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 19:06
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Det hedder kapitalskat, og den er på 28%, det kræver at du benytter VSO.

Når du senere vil hæve overskuddet så modregnes det kapitalskat i forhold den personskat du skal betale.

Om du kan holde pengene i virksomheden så det ikke effektere din SU kan jeg ikke svare på.

Men du kan gøre det, at du får din far/mor til at registrere så du arbejder under deres "firma". Overskuddet kan han/hun udbetale til dig, når du engang er færdig med uddannelse og i samme huk kan han også sælge dig firmaet således at den på papiret bliver din.

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Skrevet kl. 19:09

Hej singleton.

Tak for dit svar. Hvad er VSO en forkortelse for?

Det vil sige, hvis jeg skal betale 40 % i personskat, så modregnes de 28 % fra kapitalskatten som jeg har betalt, så jeg kun skal betale 12 % den dag jeg hæver overskuddet?

Det var en mulighed, selvom jeg nu helst vil have, at den står i mit eget navn.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 19:11
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person
Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 19:11
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

VSO = Virksomhedsskatteordning.

Du kan sige det sådan, den dag du vælger at hæve, så får du de 28% som du betalte tilbage, og så skal du betalte de 40% i personskat. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Skrevet kl. 19:14

Tak igen for de gode og hurtige svar!

Jeg vil lige læse nærmer eom Virksomhedsskatteordningen. Så har jeg sikkert flere spørgsmål.

Hvordan foregår den proces hvor man får de 28 % tilbage sådan rent skattemæssigt? Kender I evt. nogle steder hvor man kan læse om det?

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 19:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Been there - hated that :-)

Jeg kastede mig fejlagtigt ud i noget med engelsk ltd selskab og en masse irritationer. Det kan ikke anbefales.
Kig i stedet på Virksomhedsskatteordningen (tror jeg den hedder). Der vil du ganske rigtigt skulle betale 28% af firmaets overskud, men det er en form for aconto skat. Den dag du trækker pengene ud, modregnes det du har betalt i den skat du skal betale (noget i den stil - der er en længere nærbeslægtet tråd om det her).
Med VSO bliver pengene (minus 28% acontoskat) i virksomheden og tæller ikke med i din personlig beskatning, før den dag du bruger dem privat.

Du skal dog alliere dig med en bogholder eller evt. revisor i hver fald det første år, for at få lavet virksomhedsskatteordningen korrekt. Jeg vil gætte på at du skal smide omkring 10.000,- for den service, men undersøg det. 

Husk dog, som selvstændig iværksætter, kan det være lokkende, at lade firmaet betale for skolebøger (det er jo fagbøger), ny printer, computer, hæve/sænkebord og alt muligt andet, der jo er firmarelateret (men også skolerelateret). Det er i udgangspunktet fint nok, men sørg for, at du ikke overdriver. Hvis du gør det og SKAT ser sig sur på dig, risikerer du, at de mener noget af det skal beskattes personligt og så klapper SU fælden :-)

Held og lykke med firma og skole. 

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Skrevet kl. 19:30

Hej Nicolai.

Tak for det flotte svar - meget brugbart!

Jeg vil som sagt kigge nærmere på VSO. Det om bogholder/revisor chokerer mig lidt. Havde håbet at jeg kunne ordne det meste selv. Min stedfar har dog en revisor så måske jeg kan få noget hjælp der. Det må jeg finde ud af.

Og tak fordi du siger det med fagbøger osv., for jeg har da overvejet det og er godt klar over man skal passe på. Men jeg har nu heller ikke tænkt mig at udnytte det - formålet er ikke at snyde nogle her. Hvad med ting som internet og telefon - skal man være opmærksom på det? Virksomheden kan ikke fungere uden, men omvendt kan privatlivet heller ikke? :-)

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)