Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU og egen virksomhed

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg er studerende på Aalborg Universitet og får derfor SU. Ved siden af mit studie har jeg et studiejob, hvor jeg udnytter hele mit fribeløb (6370 kr./md.). Jeg går nu og overvejer, at starte min egen virksomhed ved siden af dette. En virksomhed som laver små freelance programmeringsopgaver. Problemet er bare, at jeg helst ikke skal have en personlig indkomst ved siden af min SU på over 6370 kr./md.. (som jeg allerede udnytter)

Reglen for SU og egen virksomhed siger: Har du egen virksomhed, eller ejer du en udlejningsejendom, tæller overskuddet med i din indkomst, hvis overskuddet beskattes som personlig indkomst eller kapitalindkomst.

Mit spørgsmål er så, om det er muligt at lade overskuddet "blive" i virksomheden, så det ikke beskattes som personlig indkomst?

Hvis dette er muligt, skal man så betale 30 % i skat af overskuddet? Og hvad hedder denne type skat?

Og hvis jeg senere, om nogle år, vælger at trække overskuddet ud, skal jeg så betale A-skat (heddet det ikke det?), fx 40 %, af overskuddet igen, altså ud over de 30 % som jeg tidligere har betalt?

Jeg håber at I forstår. Jeg har ikke helt styr på alle begreberne endnu.

Målet er altså at tjene nogle penge i virksomheden, uden jeg som person bliver beskattet for dem (personlig indkomst), da dette vil gå ud over min SU.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:53
Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Skrevet kl. 18:58

Hej Hans.

Mange tak for linket. Det prøver jeg.

Hvis der er andre som ved noget må I meget gerne komme med inputs.

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 19:06
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person