Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fratrækning af moms

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop startet et personligt selskab.

Nu vil jeg så købe noget it-udstyr til min virksomhed.
Kan det passe at det er muligt at "trække" momsen fra?

I så fald, hvordan gøres dette i praksis?
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:32

Først er det jo vigtigt om du overhovedet er momsregistreret?

Hvis du er momsregistreret så kan du naturligvis medregne købsmoms på it-udstyr, men skal være opmærksom på at du kun får "delvis fradragsret" hvis du ikke kun bruger it-udstyret til virksomhedens momspligtige aktiviteter.

Så vidt jeg ved så er det en forhandling med ToldSkat hvilken fordeling der skal gælde. 
 - Nogen andre der har praktiske erfaringer med sådanne forhandlinger?

Personligt har jeg trukket det fulde beløb fra et bærbar-køb i mit firma, da jeg har andre computere og sågar en gammel bærbar jeg "bruger privat". Men det er aldrig blevet efterprøvet ved et torskegilde...
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:31

Det gøres rent praktisk i forbindelse med momsafregningen, som for helt nye firmaer er hvert kvartal. Hvis du har registreret dit firma før 1. april, er sidste frist for din første momsafregning den 10. maj.. Hvis du ingen indtægter har men kun udgifter, får du penge tilbage i moms. Det er en negativ momsafregning, og det er ret almindeligt i en opstartsfase.

Pointen med blandet drift er væsentlig: Hvis du kun bruger udstyret i firmaet, må du trække hele udgiften fra skattemæssigt (måske over flere år, hvis det ikke har været helt billigt udstyr) og hele momsen. Men hvis du bruger materiellet blandet, er der tale om et blandet driftsmiddel, og så skal du dele regningen. Det er dig, der skal kunne bevise eller sandsynliggøre den procentdel, du vælger. Mange siger, at omkostningen deles 50/50 mellem firma og privat. Der er ingen fast regel, men jeg synes, at der er tendens til, at man skal argumentere godt for sin sag, hvis fordelingen f.eks. er 90% og 10% privat. Jeg kender til en enkelt sag, hvor man gennemgik mailboxen et år tilbage og talte private mails op i forhold til erhvervsmæssige sammen med en SKATte-medarbejder i en sag om blandede driftsmidler.

Det udstyr, du kan trække helt eller delvist fra, skal være nødvendigt for at "erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten" i dit firma. Så hvor meget du kan trække fra, afhænger af, hvad du beskæftiger dig med og hvordan du udfører arbejdet.

Med venlig hilsen
Tilmeldt 9. Aug 05
Skrevet kl. 17:57

Tak for svarene, de var meget brugbare.

Vil det rent faktisk sige at jeg risikerer problemer hvis jeg også tjekker private mails på en virksomhedsejet PC (Hvor der er foretaget et fuldt fradrag) ?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:06
Hvis PC-en står hjemme hos dig, vil det nok være vanskeligt at overbevise SKAT eller nogen-som-helst-andre om, at du aldrig kunne finde på at bruge den privat med mindre det faktisk er tilfældet. Hvad med internetforbindelsen - nu du er i gang?

SKATs veje er uransagelige... Vi mangler i den grad nogle gode, faste, iværksættervenlige regler for de, som arbejder hjemmefra.

Tilmeldt 9. Aug 05
Skrevet kl. 18:12
Hm.. Ja planen er at den skal stå hjemme hos mig da jeg driver mit firma herfra. Så er spørgsmålet jo om jeg så overhovedet kan fratrække noget, da jeg nok også kommer til at bruge den til mindre private opgaver? Nu nævner du internetforbindelse, og det er vel samme problem der, at hvis det skal fratrækkes må der ikke gåes privat på internettet ?

Det er lidt svært at finde ud af hvis der ikke er nogle klare regler.... Jeg vil helst ikke først finde ud af det ved at SKAT indkalder mig...
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:23

Du kan godt trække noget fra: Nemlig det, som er virksomhedens del. Måske 50% - måske mere eller mindre. Det kommer an på så meget, og der er desværre ingen faste regler. Ring til mig, hvis det du er ved at blive bekymret.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)