Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig freelanceJournalistik

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Er her nogle der har erfaringer med at arbejde som selvstændig freelancejournalist?

Hvilke tanker bør jeg gøre mig med hensyn til at momsregisterer mig, og det at arbejde på egen hånd?

Hvad er de bedste råd med hensyn til at henvende mig til potentielle kunder?

Bør jeg slå mig ned på et bestemt stofområde eller kan der være en fordel i at tilbyde sig bredt?

Indtil videre leger jeg kun med tanken, og jeg overvejer blot at starte helt i det små. Det vil sige med få opgaver ved siden af mit fuldtidsjob, som i øvrigt ikke er indenfor det journalistiske område.

Jeg begår mig i den skriftilige journalistik og jeg favner bredt inden for emner som sport, kultur, politik og samfund. Gerne lidt '"større" opgaver (reportager, baggrundsartikler og portrætter)

Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nu er dit indlæg af ældre dato, så ved ikke om du stadig leger med tanken. Jeg er selv journalist (dog ikke freelance) og har et par tips til dig.

For det første vil du have meget svært ved at sælge materialet, før det er skrevet. Med mindre det altså indeholder stor nyhedsværdi. Hvis du ikke er uddannet - og er uprøvet, vil du aldrig se kroner på forhånd. Og først efter lang tids erfaring vil du kunne få en "fast" aftale om pris eller månedlige leveringer med et medie. Det er et tough game! Så råd nummer 1 - før du henvender dig til kunderne for første gang, skal du have et mere eller mindre færdigt produkt klar.

Stofområder er en rigtig god ide! Desværre er de emner du nævner nok ikke så oplagte som deciderede stofområder. Den gennemsnitlige, daglige nyhedsproduktion foregår på tværs af både sport, kultur, politik og samfund - og mange steder bliver flere eller alle emnerne dækket af de samme journalister. Så mit råd nummer 2: skal du have et 'rigtigt' fagområde, skal det være noget nørdet og specielt. Der er mange pænge i fagblade, f.eks. for ingeniører - HK'ere - buschauffører - hvad det nu måtte være. Så brug din faglige kompetencer og dine personlige interesser. Gør det mere "nørdet". Det er den eneste måde hvorpå du kan konkurrere med de "rigtige" journalister, der har erfaringer og uddannelse i ryggen.

Til sidst: momsregistrering er oplagt, sådan før freelancerne her på stedet. Så det vil være mit råd nummer 3!

Og nummer 4: op på hesten, ud i marken! Få produceret en hel masse og øv dig i de forskellige discipliner, før du starter op. Og så er det i øvrigt en fremragende ide også at kunne fotografere, når du skriver. En historie uden billeder er særdeles svær at sælge - og mediet skal poste flere penge i at sende en fotograf ud. Så tænker også billeder ind i din historie!

Nå, sikke en smøre - håber du kan bruge den til noget! Ellers råb op... :-)

Mvh Petter 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)