Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får jeg mest ud af mit knokleri/firma (Lovligt)

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Greyzone

Jeg taler også varmt for SMBA-selskaber, så Ejler er ikke alene, og hvis du spørger Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, så er de ved at overhale ApS-selskaberne. Der er nu 9 ugers ventetid på SMBA-selskaber.

Jeg har selv både et SMBA-selskab og et ApS-selskab, og hvis man kører selskabet som et eenmandsselskab, så er SMBA-selskabet klart det mest fordelagtige.

Dem der er imod SMBA-selskaber er altid dem, der ikke selv har erfaringer herom. Da aktie- og anpartsselskaber kom frem første gang sagde alle også, at det var noget pjat, og det var bedre at køre virksomheden i personligt regi. Dengang sagde man, at ingen ville handle med en virksomhed, hvor der var begrænset hæftelse.

Prøv at gå ind på WWW.cvr.dk og finde alle SMBA-selskabene og spørg dem, der har købt et sådan, om de har fortrudt.

Lad være med spørger folk, der ikke har erfaringer herom. Man kan altid finde skrivebords-argumenter imod, men det er praksis det tæller.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:36

Jo men om der er en eller to der taler for disse SMBA-selskaber kan jo næsten være et fed. Man kan jo spørge sig selv om man vil lytte til: Ejler og Thorbjørn (som iøvrigt også udbyder de offshore selskaber som du ikke kan lide) eller den øvrige del af revisor- og advokatstanden.

Vi behøver vel bare at stille et scenarie op. Du får lavet en SMBA konstruktion af disse to herrer. Begynder at tjene mange penge og laver et godt produkt. Du bliver kontaktet af et større firma som godt vil købe din virksomhed. Evt. ved at du får en mindre post aktier i deres selskab mod at de erhverver 100% af dit "selskab". Der er bare lige et problem - selskabsformen !

SMBA formen er ikke udbredt i Danmark. Kun hos de to herrer og de er på ingen måde repræsentative i nogen henseender. Hold dig til det sikre og etablerer et holdingselskab og et datterselskab hvor du laver dine aktiviteter i. Så kan du senere udvide med flere datterselskaber hvis der skal startes nye aktiviteter op.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:51

Skattekonsulenterne:
lytte til

I dokumenter.dk udbyder et advokat-ejet firma nu rutinemæssig stiftelse af SMBA selskaber parallelt med ApS og A/S selskaber for KR 3-500 per styk.

Selv du kan ikke udtale dig på advokatstandens vegne. Erhvervsadvokater understøtter overhovedet ikke din modstand mod SMBA-selskaber. At de normalt slet ikke har omtalt SMBA-formen til deres klienter eller i promovering af serviceydelser er DERES problem. 

Begrebet begrænset ansvar er et helt fundamentalt og basalt juridisk begreb og kan opnås på flere måder: Via et af flere selskabsformer med begrænset ansvar, hvor SMBA klart er det bedste alternativ.

Skattekonsulenterne:
Der er bare lige et problem - selskabsformen !

Men hvilket problem? At du ikke kan lide denne form?

Du argumenterer jo ALDRIG mod AmbA selskaber, som er baseret på den samme lovgivning.

Undskyld ordet "argumenterer". Du fører jo slet ikke logiske argumenter så vidt jeg kan se. 

Danmark er medlem af EU og med 27 lande er  der et væld af selskabsformer. SMBA-selskaber er bare een variant svarende til LLC-formen i USA. LLC står for Linited Liability Corporation.

Skattekonsulenterne:
Ejler og Thorbjørn - Kun hos de to herrer

Du ser også bort fra EogS og Skat, som rutinemæssigt håndterer denne selskabsform.

Du ser bort fra "de smarte sælgere" - som du siger det - af SMBA selskaber.

Du ser også helt bort fra de mange store selskaber, som er registreret som SMBA-selskab  men med s.m.b.a eller ligende i betegnelsen.

Skattekonsulenterne:
Hold dig til det sikre

Hvis du hermed mener ApS-selskaber argumenterer du også for sikkerhed for tvangsopløsning, hvis ikke de mange regler overholdes.

Sikkerhed for at skulle klare de mange - for små virksomheder - tunge byrder. 

Sikkerhed for en blanko-check til revisorfirmaet.

Sikkerhed for store revisorregninger, hvor KR 4-6-8000 årligt er normalt for stille selskaber, hvor der kun er revisorregningen som aktivitet.

Skattekonsulenterne:
SMBA formen er ikke udbredt i Danmark.

Det ER jo ikke rigtigt. 

Der var også engang hvor ApS heller ikke var udbredt.

Der var engang hvor denne selskabsform end ikke eksisterede. 

Folketinget kom med en ny lov og så startede denne ApS-form,

Bent. Du KAN da ikke tilsættesætte lovgivernes hensigter med at stille SMBA og andre selskabsformer til rådighed for erhvervslivet.

------------------------------------------------------ 

Om udsagn uden logiske begrundelser: 

Der var engang hvor jorden blev anset for flad men det VAR forkert. Den ER rund og har hele tiden været rund. Nogle få mennesker satte sig dengang grundigt ind i fakta og handlede derefter. Andre med  den katolske kirke i spidsen modsatte sig længe fakta. Nu mange år efter er der næsten INGEN, som hævder at jorden er flad.

MVH fra Ejler Ottesen 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:14

Som jeg tidligere har sagt: Jeg afviser da ikke at SMBA formen vil blive mere udbredt og finder den da også tiltalende derved at man kan få et selskab uden samtidig at skulle indberette og angive udbytte, løn til sig m.v. og på det punkt kan agere som var man en personlig virksomhed. Indrømmet - Det kunne jeg godt se et perspektiv i - også i forhold til min egen biks. !

Når jeg taler imod er det fordi man vil være lidt lost når man kommer ind i forskellige samarbejder og det kan blive aktuelt med sammenlægninger m.-v. samtidig med at kunderne også kigger på selskabsformen. Jeg tror heller ikke på at man sparer udgifter til revisor på den konto. revisors arbejdsopgaver vil som udgangspunkt være de samme.

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 16:52

Til Bent

Jeg forstår ikke dine betragtninger. Hvornår er det man vil være lost? Et SMBA-selskab kan jo godt deltage i en aktieombytning mv. Det er normalt nemmere at få nye ejere ind i et SMBA-selskab end i et ApS-selskab.

Det med revisorudgifterne er klart forkert. Du sparer store udgifter på revisorregningen ved at have et SMBA-selskab fremfor for et ApS-selskab. Jeg har begge dele, så jeg ved hvad jeg taler om. Det er kun hvis SMBA-selskabet bliver meget stort (mere end 10 ansatte og mere end 12 mio.kr. i omsætning), at de positive effekter ved SMBA-selskabet forsvinder lidt.

Der er jo heller ikke en tilfældighed, at man vil lave ApS-loven om, så den minder om loven for SMBA-selskaber på udvalgte områder (Ingen kapitalkrav, aktionærlån tilladt og ingen revisionspligt mv.)

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:59

Thorbjørn:

Det med revisorudgifterne er klart forkert. Du sparer store udgifter på revisorregningen ved at have et SMBA-selskab fremfor for et ApS-selskab. Jeg har begge dele, så jeg ved hvad jeg taler om. Det er kun hvis SMBA-selskabet bliver meget stort (mere end 10 ansatte og mere end 12 mio.kr. i omsætning), at de positive effekter ved SMBA-selskabet forsvinder lidt.

Jeg kan overhovedet ikke se at der skulle være forskel på revisorregningen når vi taler om SMBA contra ApS. Eneste forskel skulle da lige være hvis revisor (eller advokat) skal bruge ekstra ressourcer o.l. i forhold til myndighederne fordi der er tale om et SMBA. Uanset om det er det  ene eller det andet skal revisor enten give en revisionspåtegning eller lave review, og der er i bund og grund ikke den store forskel.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:38

Gutter, det er fint at i diskuterer SMBA ikke SMBA. Men det har hijacked tråden. Så opret venligst en anden hvis i vil fortsætte.
Jeg er IKKE interesseret i SMBA. Så er det sagt.

For at vende tilbage til trådens emne. Hvordan får jeg så mest ud af det, uden SMBA

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:32

Skattekonsulenterne:
om et SMBA. Uanset om det er det  ene eller det andet skal revisor enten give en revisionspåtegning eller lave review

Der er også forkert.

Der skal i de fleste tilfælde KUN laves et simpelt regnskab med en UNDTAGELSESERKLÆRING fra ledelsen. Derved behøves en revisor ikke at blive involveret.

MVH fra Ejler Ottesen 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:52

Skattekonsulenterne:
om et SMBA. Uanset om det er det  ene eller det andet skal revisor enten give en revisionspåtegning eller lave review

Det er også forkert.

Der skal i de fleste tilfælde KUN laves et simpelt regnskab med en UNDTAGELSESERKLÆRING fra ledelsen. Derved behøves en revisor ikke at blive involveret.

MVH fra Ejler Ottesen 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 02:26

Du får ikke en registreret eller statsautoriseret revisor til at aflægge et regnskab for en virksomhed uden at der er lavet et review. 

Man kan så vælge at undlade revisor/revision. Det gælder for både SMBA'er og ApS'er.

Thorbjørn foreslår længere oppe at man går ind på CVR.dk og finder alle SMBA-selskaberne + spørger dem der høbt et sådant om de har fortrudt. God ide - Jeg tog lige et wiew og skimmede mange af siderne igennem. Set i lyset af at alle er stiftede indenfor de seneste par år er det ret påfaldende at der er så mange der er opløst eller er under tvangsopløsning.  

Greyzone: Det er desværre en tendens der opleves meget her på Amino i øjeblikket. At tråde spammes med SMBA-snak, af en herre i særdeleshed.  Jeg syntes I brugere skal gøre Thorborg opmærksom på det, hvis I mener det er forstyrrende.

Når det så er sagt så sagde du tidligere i tråden til Ejler at han ellers meget gerne nåtte forklare hvordan du kunne få mest ud af dine penge, og hvordan det var muligt gennem SMBA. Så et eller andet sted har du jo selv inviteret demBig Smile.

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)