Hej allesammen Da jeg aldrig før har prøvet og købe en virksomhed er løbet ind i problemer med min finansiering. Jeg har budt ind på en virksomhed der er lukket ned således er det kun aktiverne der er tilbage jeg køber. Det er en udlejningsvirksomhed jeg vil købe. Mit problem er at det ikke virker til at jeg kan få indblik i virksomhedens regnskab fra 2007. Skal jo bruge tallene til at bevis i banken at det er en god forretning jeg vil købe. Umiddelbart virker det som om der er noget skjult i virksomheden da aktiverne er sat forholdsvis højt efter alder og stand. Ejeren fortæller selv hun lukker på grund af sygdom, men med det problem her virker det pludselig som om der ernoget skjult i virksomheden jeg ikke skal have indblik i, men det er nok bare mig der tror det. Er nemlig kommet i tvivl om det i virkligheden var så god en forretning som jeg har ladet mig fortælle det skulle være. Jeg mener dog at det er normalt ved en handel med en sådan virksomhed at give køber indblik i regnskaberne. Ejeren siger også at regnskabet for 2007 ikke er lavet endnu men det kan jeg ikke få til og passe da Skat jo skal bruge nogle til skatteberegning.
Kan alt det her virkelig passe eller er der noget fusk med i spillet her eller er det bare noget jeg tror. Tænker på nogle skjulte pantholdere eller ligende. |
Jeg mener, at der er en måned endnu før at regnskabet behøver at være færdig - men momsregnskabet er da afleveret for længst. Det kan evt. give et indblik i indtægter & udgifter...
Når du selv har en mistanke om, at der er noget galt, skal du i hvert fald ikke købe uden at have set seneste årsregnskab.
Det er min fornemmelse, at den med 'på grund af helbreddet' er meget brugt ved virksomhedssalg. Omvendt lyder det selvfølgelig også bedre, end at sige at man sælger fordi overskuddet simpelthen er for lavt i forhold til tidsforbruget.