Hej, Spørgsmålet er sikkert stillet mange gange i dette fora, men jeg kunne ikke finde nogle regneeksempler der viser hvordan det hænger sammen. Hvis jeg som momsregistreret og importørregistreret enkeltmandsvirksomhed køber en vare for 100 kroner inkl. fragt fra en virksomhed udenfor EU og sælger den videre for 200 kroner inkl. moms til en dansk privatkunde eller en dansk erhvervskunde, skal jeg så betale 20% af 200 kroner til Told & Skat ?? Der er ingen toldafgifter på varen ifm. import.
|
Ja, det er rigtigt. I forbindelse med importen får du en opgørelse fra SKAT, hvor det fremgår, at du skal beregne en Erhvervelsesmoms (moms af varekøb i udlandet) som skal bogføres i kredit, ligesom salgsmomsen. Men hvis importen vedrører et momspligtigt formål - det vil sige, hvis du betaler salgsmoms af salget, og det gør du jo - skal det samme beløb trækkes fra i købsmomsen. Så: Ja, du kommer til at betale 20% af dine 200 kr. i moms. Nøjagtigt som ved EU-varekøb (http://anettesand.dk/2006/erhvervelsesmoms-fejl-i-samment%c3%a6llingen/), men med den forskel, at du får en importspecifikation på det fra SKAT.