Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor stopper mit produktansvar?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. May 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :-)

Hvor stopper mit produktansvar?

Et eksempel: En kunde køber en vare af mig (som jeg selv har fremstillet) . Hun sælger den videre til en kunde i USA uden mit vidende. Kunden kommer til skade ifb. med brug af mit produkt. Er jeg ansvarlig overfor amerikaneren? Kan jeg sagsøges?

På min shop gør jeg tydeligt opmærksom på, at jeg kun sælger til kunder i Norden. Jeg har brugsvejledninger liggende på min shop.

Nogen der kan hjælpe? :-)

Huntiger

Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 09:48

Hej,

Jeg er måske lidt sent ude, men er der tale om et salg mellem virksomheder eller et salg fra din virksomhed til en privat person?

Martin

Tilmeldt 26. May 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:54

Situationen er den at jeg ikke sælger til USA  (kun de nordiske lande), men at mange af mine produkter bliver solgt videre dertil via mine kunder, Jeg sælger kun til private. Jeg har således mange ting liggende i USA og vil gerne vide om "de skøre amerikanere" kan komme efter mig med krav om erstatning, skulle der ske noget.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:34

Det er ikke et helt enkelt spørgsmål, som du stiller, og man kan forestille sig mange scenarier.

I Danmark reguleres produktansvar dels af Produktansvarsloven dels af ulovbestemte regler om produktansvar. Der er således tale om to regelsæt, der virker sammen og sideløbende med hinanden.

Produktansvarsloven vedrører skade, som defekte produkter påfører personer og ting tilhørende forbrugere. De ulovbestemte regler vedrører enhver form for produktskade.

Det vil være for vidtgående her at beskrive den fuldstændige retsstilling for produktansvar, idet ansvarsgrundlaget efter produktansvarsloven ikke helt svarer til ansvarsgrundlaget efter de ulovbestemte regler. Realiteten er imidlertid, at du som producent i vidt omfang er ansvarlig for skader forårsaget af defekte produkter også i tilfælde af dine kunders videresalg. I sidstnævnte tilfælde forudsætter et ansvar dog tillige, at skaden var påregnelig for dig mv, hvilket der selvfølgelig skal mere til, når det ikke er din direkte kunde, der er skadelidt.

Jeg anbefaler dig, at du får formuleret nogle almindelige salg- og leveringsbestemmelser, som du anvender ved salg af dine produkter. I disse salgs- og leveringsbestemmelser kan du så fraskrive dig produktansvaret. Du skal dog være opmærksom på, at en sådan ansvarsfraskrivelse skal være fremhævet og tydeligt formuleret for at være vedtaget mellem dig og dine kunder. Du bør endvidere supplere med en bestemmelse om, at dansk ret regulerer salget af dine produkter, og at eventuelle tvister skal afgøres ved danske domstole.

Du kan imidlertid ikke fraskrive dig dit produktansvar efter produktansvarsloven, da loven er ufravigelig. Det vil sige, at din ansvarsfraskrivelse ikke hjælper dig i forhold til personskader og skader på forbrugerting. Hvis dine produkter derfor er potentielt farlige i den henseende, er løsningen, at du enten sørger for at etablere dig i et selskab og dermed begrænser den formue, som en skadelidt kan gå mod, eller at du forsikrer dig ud af produktansvaret. Hvis du vælger at tegne forsikring, skal forsikringsselskabet godkende dine almindelige salgs- og leveringsbestemmelser for at sikre dig den optimale dækning.

Jeg håber, at du kan bruge ovennævnte som inspiration til løsning af din problemstilling.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)