Dette indlæg har jeg skrevet om i et andet forum men dette sted passer nok bedre ind her..
Jeg har/er ved at udviklet en "dims" er lidt svært at beskrive uden at røbe for meget, men skal bruges til at lette montagen af en ting. Dvs der er ikke noget specielt i den ud over at den ikke er set før, og derfor ville jeg egenlig gerne ville have "patent" på dimsen , men tror ikke jeg opfylder alle krav til det, derfor er jeg ved at kigge på det lille patent..."BRUGSMODEL" eller måske bare designbeskyttelse .Og det er her mine spørgsmål kommer til jer aminoer.
Hvis jeg ansøgte om såddan en "brugsmodel" eller "designbeskyttelse" og får den så er der ikke andre der må montere ting på samme måde/eller efter samme princip er det korrekt forstået ? - måske i kender forskellen...?
Er der nogle herinde der har erfaring med "brugsmodellen" / "designbeskyttelse" i forhold til det rigtige patent?
Ved godt at jeg kan læse en masse på www.dkpto.dk men vil gerne høre lidt fra jer.
www.soratek.dk -Et freelance smede & Montage firma inden for slagteribranchen.
@1: Når man har designbeskyttelse på en ting, er det ikke princippet man beskytter, men designet. F.eks kan man ikke tage patent på f.eks en lampe med glødepære - det er princippet for udbredt til - men man kan beskytte sit design, hvis man har designet en lampe, der ser ud på en bestemt måde.
@2: Et patent er som opftest en beskyttelse af et princip, men det er tæt på umuligt for et 'almindeligt' menneske, at finde ud af, om princippet er originalt nok til, at man kan tage et patent på det. Derfor synes jeg du skal kontakte Teknologisk Institut for at få en vurdering :)
For at få patent/brugsmodel er det vigtigste at der er opfindelseshøjde. Opfindelseshøjde er hvor man siger "ville en fagmand indenfor denne industri let have kunnet få samme ide?" Hvis svaret er ja kan man ikke få patent, der kan være 2 grunde til at svaret kan være ja: enten eksisterer det allerede ellers er ideen simpelthen for åbenlys. Det er derfor en god ide og prøve at finde ud af om der allerede findes noget der ligner det du har opfundet. det kan du gøre ved at søge i danske patenter og ansøgninger, og ved at søge i udenlandske patenter og ansøgninger.
Du kan kun få patent og brugsmodel på noget der har en teknisk virkning, i dit tilfælde er det hurtigere montage.
Husk patenter, brugsmodel (findes kun i DK og få andre lande) og deisgnbeskyttelse er landespecifik. Dvs. de gælder kun i de lande hvor du få det udstedt.
Nu ved jeg ikke hvor meget erfaring du har med at starte virksomhed osv., men hvis det er din første virksomhed så ville jeg ikke fokusere alt for meget på patenter og brugsmodeller men i stedet på at få produceret produktet og så få det solgt. Langt de fleste virksomheder klarer sig fint uden patenter osv. men simpelthen ved at være bedst til at sælge deres produkter. Desuden vil der nok gå en rum tid før du får nogle konkurrenter der vil kopiere dit produkt og du skal her huske at du har 1 år fra du har offentliggjort din opfindelse til at du skal have indsendt en patentansøgning. Dvs. efter du kommer på markedet så har du et helt år til at tjene penge på dit produkt, herefter vil du så forhåbentlig have penge nok til at betale en patentagent for at skrive og ansøge patent for dig. Ved at vælge denne tilgang kan du hurtigt komme i gang og finde ud af om der i det hele taget er et marked, før du bruger alt din energi og dine penge på beskyttelse.
"[..]du skal her huske at du har 1 år fra du har offentliggjort din opfindelse til at du skal have indsendt en patentansøgning. "
Det er simpelthen noget sludder. Man kan ikke få patent på et produkt, hvor ideen har være offenligtgjort før - også selvom man blot har beskrevet den på et forum som dette. Jeg véd ikke hvor du har høstet det gylle du lukker ud her henne(?), men det er ihvertfald lektion nr 1. ang patentering, at ideen til patentet ikke må havde været offenligtgjort før.
Andre regler knytter sig til mønsterbeskyttelse.
EDIT: Jo, man kan godt tage patent på offenliggjorte ideer, men patentet er kun det papir det er skrevet på værd, hvis man ender i retsag, hvor modparten kan dokumentere, at ens pateterede idé har været offenligtgjort før.