Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EU, 3.land, parallelimport igen igen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg ved det, det har været vendt før, men jeg synes ikke jeg kan finde præcis den information, som jeg har brug for, så:

1) vare produceret og markedsført i EU land

2) der findes dansk autoriseret distributør

3) jeg planlægger at importere denne vare fra Schweiz, altså uden for EU.

Moms og told er der styr på, men jeg vil gerne have belyst og diskuteret "varenes frie bevægelighed"-problematikken ud fra et juridisk synspunkt, så kan vi tage det moralske i en anden tråd :-)

Venlig hilsen
Ole

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 21:34

Hvad er det du vil diskutere, varenes frie bevægelighed er kun gældende indenfor EU.. længere er den ikke.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 22:04

Jeg tror, at jeg leder efter noget i retning af at varen oprindeligt stammer fra EU, er udført til Schweiz og "genimporteres"

Det er denne formulering, som jeg har fundet i en anden tråd, som jeg ikke helt kan få til at passe med mit scenarie:

"Gældende dansk ret er derfor nu, at varemærkeretten "konsumeres" når en varemærkebeskyttet vare sendes på markedet i et EØS-land. At varemærkeretten konsumeres betyder, at mærkeindehaveren ikke kan bruge sin eneret til at forhindre den videre omsætning af den pågældende vare. Bringes en mærkevare på markedet uden for EØS, kan mærkeindehaveren derimod godt bruge sin varemærkerettigheder til at forhindre, at varen importeres til et EØS-land herunder til Danmark."

En lidt tvetydig formulering, mener jeg - varen er sendt på markedet i et EØS-land, men også i et ikke-EØS land (Schweiz) og importeres derfra. Hvad gælder?

Venlig hilsen
Ole

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 22:18

Jeg vil mene at dit svar ligger i "Bringes en mærkevare på markedet uden for EØS, kan mærkeindehaveren derimod godt bruge sin varemærkerettigheder til at forhindre, at varen importeres til et EØS-land herunder til Danmark."

Men jeg er ikke jurist, men hvis det var tillandt at tage varen tilbage overgræsen, ja så ville alle vel gøre det ..

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 12:09

Jeg har gravet lidt mere i dette interessante område og fundet frem til følgende:

"EF-Domstolen har i en dom præciseret anvendelsen af varemærkedirektivet. Med dommen fastslås det, at der for varemærkerettigheder gælder et princip om regional konsumption. Herved forstås, at en mærkeindehaver ikke kan forbyde brugen af mærket for varer, der af mærkeindehaveren eller med dennes samtykke er markedsført indenfor EØS-området (EU-landene, Norge, Island og Liechtenstein). Omvendt betyder det, at mærkeindehaveren kan forbyde brug af mærket inden for EØS-området, når varerne kun er markedsført uden for EØS-området. Afgørelsen har betydning for muligheden for at parallelimportere varer fra lande uden for EØS-området"

Men underligt nok (eller også kan jeg ikke læse), så konkluderes det:

"Domstolens afgørelse betyder, at mærkeindehavere nu kan forbyde import af varemærkebeskyttede produkter fra lande uden for EØS-området fx USA, Østeuropa og Sydøstasien, selvom varerne er lovligt markedsført i det pågældende land. Det bliver herefter muligt for dem at differentiere deres priser ved salg uden for EØS uden risiko for at varerne reeksporteres."

http://www.ks.dk/publikationer/konkurrencenyt/k-nyt-1998/konkurrencenyt-nr-7-oktober/eu-orientering-ef-domstolen-saetter-visse-graenser-for-parallelimport

Den sag, som Konkurrencestyrelsen nævner i artiklen, er også omtalt her:

http://www.sam.sdu.dk/law/Divlinks/JE99/Iversen.pdf

hvor det på sidste side nævnes:

"En markedsføring inden for Fællesskabet indebærer, at der ikke immaterielretligt kan lægges hindringer i vejen for parallelimport."

Andre, som kan bidrage? 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 12:29

Og mere:

"Ulovlig parallelimport omfatter ikke varer der, med rettighedshavers samtykke, markedsføres indenfor EU og viderehandles af tredjemand inden for
EU’s grænser."

http://www.dkpto.dk/udvikling/RapportPiratkopiering.pdf

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 17:15

Se ovenstående. Har jeg ret eller uret i min fortolkning af afgørelserne?

Jeg ønsker at importere en vare fra en forhandler i Schweiz - varen er produceret og markedsført i et EU-land. Jeg tolker det som om, at varemærkerettigheden er konsumeret og dermed kan import til EU ske uden problemer.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 22:42

En debat med mig selv, javel,så er der da ingen, der modsiger mig :-)

Varemærkelovens § 6 = konsumptionsprincippet:

"Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde brugen af mærket for varer, som af indehaveren selv eller med dennes samtykke er markedsført indenfor EU (= EØS – dvs. inkl. Island og Norge) under dette varemærke.”

Hovedregel: Er varen en gang solgt indenfor EU med eneretsindehaverens tilladelse, kan den frit videresælges.

"Ved parallelimport af varer solgt under et beskyttet varemærke er det afgørende at få fastlagt, om varerne første gang er sat på markedet inden- eller udenfor EØS-området. Hvis varerne er blevet sat på markedet indenfor EØS-området af varemærkeindehaveren selv eller med dennes samtykke, vil der ske konsumption af varemærkeretten (dvs. at varemærkeindehaveren ikke kan hindre brug af dennes varemærke), jfr. varemærkedirektivets art. 7, stk. 1 og varemærkelovens § 6. Varemærkeindehaveren vil under sådanne omstændigheder være forpligtet til at acceptere parallelimporten. Er varerne derimod første gang markedsført udenfor EØS-området, sker der ikke automatisk konsumption af varemærkeretten"

http://www.plesner.dk/plesner_publikationer/Files/Pdf/240.pdf  

Som jeg læser det, er parallelimport fra ikke-EU lande fuldt lovligt, hvis varemærkeretten er konsumeret indenfor EU.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)