Følgende afsnit er fra http://www.freelancer.dk/sw6096.asp:
Om man bør stræbe efter status som selvstændig eller lønmodtager er delvist et spørgsmål om temperament og risikovillighed, men der er ikke frit valg. Told og Skat afgør på individuel basis, hvilken skattegruppe, de mener, en freelancer tilhører. Og ikke kun freelancerens økonomi, men også hans arbejdsdag kommer til observation, når det skal vurderes, om en freelancer skal betale skat som selvstændig eller lønmodtager. Told og Skat kan basere deres afgørelser på alle de forhold, de skønner, er relevante og kaster for eksempel ofte luppen over driftsudgifter, fysiske rammer, arbejdets karakter, markedsføring og økonomi. Jeg fandt ovenstående i min jagt på information. Jeg ønsker at blive freelance IT-konsulent, og kan udfra ovenstående forstå at jeg kan blive beskattet som enten lønmodtager eller selvstændig, men jeg er ikke klar over hvilken konsekvens det har for mig. 1) Hvad er konsekvensen for mig (i brede træk), ved at blive beskattet som lønmodtager vs. selvstændig? 2) Kan jeg købe pc, bøger og andet arbejdsrelevant excl. moms, hvis jeg registreres som lønmodtager af told&skat? |
I "brede træk"
Lønmodtager/freelance (ikke momsregistreret): Beskatning som du var fastansat (du kan ikke faktuere med moms, og kan heller ikke købe uden moms)
Selvstændig(=enkeltsmandsfirma->momsregistreret): Du kan købe excl. moms, nettobeløbet (diff. mellem omsætning og udgifter) skal du indberette til SKAT hvor ved du bliver beskattet.