Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat som selvstændig eller lønmodtager, jeg er ikke helt med...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Følgende afsnit er fra http://www.freelancer.dk/sw6096.asp:

Om man bør stræbe efter status som selvstændig eller lønmodtager er delvist et spørgsmål om temperament og risikovillighed, men der er ikke frit valg. Told og Skat afgør på individuel basis, hvilken skattegruppe, de mener, en freelancer tilhører.

Og ikke kun freelancerens økonomi, men også hans arbejdsdag kommer til observation, når det skal vurderes, om en freelancer skal betale skat som selvstændig eller lønmodtager. Told og Skat kan basere deres afgørelser på alle de forhold, de skønner, er relevante og kaster for eksempel ofte luppen over driftsudgifter, fysiske rammer, arbejdets karakter, markedsføring og økonomi.

Jeg fandt ovenstående i min jagt på information. Jeg ønsker at blive freelance IT-konsulent, og kan udfra ovenstående forstå at jeg kan blive beskattet som enten lønmodtager eller selvstændig, men jeg er ikke klar over hvilken konsekvens det har for mig. 

1) Hvad er konsekvensen for mig (i brede træk), ved at blive beskattet som lønmodtager vs. selvstændig?

2) Kan jeg købe pc, bøger og andet arbejdsrelevant excl. moms, hvis jeg registreres som lønmodtager af told&skat?

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 21:41

I "brede træk"

Lønmodtager/freelance (ikke momsregistreret): Beskatning som du var fastansat (du kan ikke faktuere med moms, og kan heller ikke købe uden moms)

Selvstændig(=enkeltsmandsfirma->momsregistreret): Du kan købe excl. moms, nettobeløbet (diff. mellem omsætning og udgifter) skal du indberette til SKAT hvor ved du bliver beskattet.

Tilmeldt 17. May 08
Skrevet kl. 21:59

ok...!

Kan jeg komme ud i følgende p.t. tænkte situation:

Jeg momsregistrerer mig, og starter som freelance IT'er. Kommer ind hos 3-4 konsulenthuse, som sælger mig. De firmaer jeg kommer ud til stiller printerpapir og kuglepenne til rådighed :). Jeg køber en pc og it-bøger momsfrit, hvorefter told&skat kommer og siger:

"hey, du er bare lønmodtager, der udnytter moms, da dine kunder stiller alt arbejdsrelevant "værktøj" til rådighed - hit med al den moms du har trukket fra i dit momsregnskab siden du startede!".

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 22:19

Nej ikke hvis du er momsregistreret, og du ikke har en traditionel ansættelseskontrakt hos dem, og du fakturere dem med moms og oplyser dit CVR nr.

Tilmeldt 17. May 08
Skrevet kl. 06:54

ok, det var rart - mange tak for hjælpen :)

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 12:24

Tag dig en snak med en revisor. Pengene er tjent ind efter første møde.

Det er min erfaring.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:46

Det kan han faktisk godt. Selvom der ikke er indgået en egentlig ansættelseskontrakt kan de aftaler parterne har lavet og arbejdsforholdet tangere et lønmodtagerforhold og derved omkvalificeres, men:.

Du har flere hvervgiver - det taler for selvstændig virksomhed eller ihvertfald invividuel vurdering af de store kunder ?
Hvem har ansvaret for arbejdets udførelse ?
Hvordan sker aflønning - fast eller timebasis
Feriepenge overarbejdsbetaling ?
Må du ansætte andre til at udføre arbejdet ?
Har du en daglig overordnet?

En mulighed kan være at søge et bindende svar fra Skat. Det gjorde jeg selv da jeg startede- fordi jeg i høj grad er underleverandør til revisorer via et selskab som jeg ejer sammen med dem - og jeg gjorde det inden jeg omdannede virksomheden tl anpartsselskab

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:02

Skattekonsulenterne:
fordi jeg i høj grad er underleverandør til revisorer via et selskab som jeg ejer sammen med dem

Tak for denne information.

Det forklarer jo så din indædte modstand mod SMBA-selskaber, hvor der ikke er revisionspligt samt dine tusinder af skrivelser til enhver sag, som bare ligner en potential kunde. 

MVH fra Ejler 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:28

Sludder og vrøvl. Når jeg skriver indlæg på Amino er det ikke med det ene sigte at "score kunder" hvad mine indlæg vist nok også bærer præg af. Ellers ville jeg jo være tilbageholdende med at give svar, forslag og løsninger fra mig. Jeg har sagt nej til flere Amino'er fordi jeg har ment de var bedre tjent med en bogholder o.l., fordi jeg syntes det var for eksotisk, eller fordi jeg har ment at de havde en skattesag som der ikke var udsigt til at jeg kunne vinde. Det skete i en konkret skattesag, hvor en tidligere kollega efterfølgende gjorde det samme da kunden kontaktede ham. Opgaven tog en vis herre som du kender en del til, og også har samarbejdet med tidligere iflg. eget udsagn. Han førte sagen i landsskatteretten med det resultat at kunden påføres unødige udgifter til en landsskatteretssag som er tabt på forhånd. 

Hvis du kendte lidt mere til min virksomhed ville du vide at regnskabs- og revisionskunder ikke er noget jeg beskæftiger mig med og at mine samarbejdspartnere - revisorerne - som beskæftiger sig med disse ting, i højere grad søger medarbejdere end nye kunder. 

Samtidig siger jeg at man bør være mistroisk hvis man oplever revisorer som ihærdigt søger kunder via Amino for gode revisorer har samme problem som ovenstående.

Så tag lige og klap hesten. Jeg vil ganske enkelt ikke finde mig i at blive beskyldt for noget sådant.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 10:54

Ejler

Jeg har gennem tiden fået mange brugbare svar fra Bent,

uden at jeg i min vildeste fantasi kan forestille mig at han betragter mig som en potentiel kunde.

Jeg synes nok du Ejler, har mere tendens til at kaste dig over et hvert potentielt kundeemne, hvilket i mine øjne

ikke styrker din troværdighed - tværtimod. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)