Hej alle aminoer, Jeg har et problem. Jeg har entreret med en freelanceprogrammør, som skulle udvikle software til mig. Vi har indgået en meget sparsom kontrakt (som blot siger, at han skal lave softwareudvikling). Vi har dog efterfølgende aftalt leveringstidspunkt til midten af januar. Han har derfor efterfølgende udskudt leveringstiden adskillige gange, og da jeg sagde at jeg ville sætte ham stolen for døren, hvis ikke han leverede d. 01/05-2008 (3,5 måned for sent), så oppede han sig ved at færdigprogrammere det som stod i kravspecifikationen - påstod han. Jeg kan nu efterfølgende konstatere, at der er mangler i den software jeg har fået udleveret i forhold til det som stod i kravspecifikationen. Endvidere er softwaren online-programmel, men han kan ikke fået det til at virke på vores webserver - ergo virker det kun på den produktionscomputer jeg har stillet til rådighed. Der står ikke i kontrakten at softwaren skal virke på vores webserver, men kan man ikke forvente, at online-software også skal virke online? Vores serveropsæt er IIS og koden er ASP.NET, hvilket ikke skulle volde nogle problemer. Nu til humlen: Jeg har valgt, at tilbageholde dele af den sidste faktura (ca. 4.000 kr.), som jeg mener at jeg som minimum har krav på i afslag - dels for, for sen levering, dels for manglende opfyldelse af kravspecifikationen. Han har tilbudt at programmere systemet færdig, men det kan jeg ikke bruge til noget, da jeg skulle have haft det i midten af januar. Han er sjovt nok ikke enig i at jeg skal have afslag - overhovedet! Tilmed er jeg meget i tvivl om, hvorvidt han har lyst til at tilbagelevere den produktionscomputer, jeg har stillet til rådighed for ham - indtil videre har han i hvert fald ignoreret alle mine henvendelser om at han skal tilbagelevere den. Jeg mener ikke, at han har ret til at gøre udlæg i computeren, og mener samtidigt at det må være ulovligt, at beholde computeren - det må vel være tyveri? Så hvad skal jeg stille op? Skal jeg trække ham gennem retten og få et større afslag i prisen og min computer tilbage, eller kan jeg nøjes med at politianmelde ham for tyveri? |
Hej Henrik,
Der er mange ting der rent juridisk kan tages som en selvfølge på trods af at det ikke er skrevet ned. En af de ting der ikke er defineret noget sted er "mangler". Nu ved jeg ikke hvordan jeres kontrakt lyder, men jeg vil gætte på "mangler" ikke er defineret heri.
For at kunne vurdere om det leverede lever op til det bestilte laver man normalt en overtagelsestest på overtagelsesdagen. Umiddelbart herefter gives der skriftlig besked til leverandøren om produktet er mangelfuldt eller om det er godkendt. Til den prøve vil man holde det leverede op imod kravspecifikationen som leverandøren har arbejdet udefter.
Alt efter hvor stort et projekt det er, og hvor mange penge du har ude at svømme, ville jeg overveje at kontakte en advokat og lade ham fortælle dig hvor godt eller skidt du står.
Næste gang du overvejer at benytte en freelancer eller i det hele taget en ekstern leverandør, så få lavet en god kontrakt, en god kravspecifikation, og brug de 1500kr på en advokat for at få den godkendt. Det er alle pengene værd :)
Mvh.
Michael