Jeg skal gå fra fastansat til freelance .NET-konsulent - og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gribe starten an.
Bør jeg sige mit job op uden at have opgaver på hånden? - eller er der en reel mulighed for at bede et bureau om, at skaffe en opgave "2 måneder fremme", så jeg kan nå at sige mit nuværende job op og være sikker på at have en opgave på hånden til at starte ud på?
Jeg synes ikke du skal sige dit job op, før du har en reel opgave på hånden, og helst af mindst 6 måneders varighed. Det er næsten sikker på, at konsulent huset, vil være forstående overfor. Istedet ville jeg begynde at snakke med de forskellige huse, for at se hvor du kan komme i stald, samt hvordan de ser dine chancer.
Her kan jeg varmt anbefale 7N, som jeg har været ude igennem i en fem årig periode. De har været ærlighed og professionale hele forløbet igennem.
Du kan evt. også prøve ProData og Twins. Men hvis du kan opnå et gensidigt loyalitets forhold til et hus, kan det godt betale sig. Det gjorde jeg med 7N, og de var geniale til at skaffe mig arbejde, sammenlagt var jeg ikke ledig længere end en måned på fem år.
- er det muligt at stå hos flere konsulenthuse? og i givet fald, kan det anbefales?
Ja og ja. Du skal øge dine chancer mest muligt, og det gøres ved at være hos så mange som muligt. Jeg er selv hos en 7-8-9 stykker. Mht. det oprindelige spørgsmål er det mere svært. Når firmaer søger konsulenter skal de helst bruge ham i går, og så kan de jo selvsagt ikke vente på en opsigelsesfrist. Men man kan være heldig, ligesom jeg var, så det er jo ikke umuligt. Det kræver bare en del mere held, eller timing om man vil.
Uffe, jeg er blot nysgerrig på hvordan det virker: Når du får en opgave fra et af de 7-8-9 konsulenthuse, tager du så fat i resten af konsulenthusene og meddeler, at du ikke er tilgængelig før x/y-zzzz. Eller afslår du blot alle indkomne tilbud i perioden hvor du er på opgaven?
Uffe, jeg er blot nysgerrig på hvordan det virker: Når du får en opgave fra et af de 7-8-9 konsulenthuse, tager du så fat i resten af konsulenthusene og meddeler, at du ikke er tilgængelig før x/y-zzzz. Eller afslår du blot alle indkomne tilbud i perioden hvor du er på opgaven?
Hvis de ikke ved det i forvejen (ProData har fx et webbaseret CV-system hvor man angiver sin ledighedsstatus), siger jeg bare til dem når de ringer eller skriver at jeg ikke er ledig. Så noterer de det selv i deres systemer, og så hører jeg som regel ikke noget før efter den dato jeg har sagt til dem. Men hvis man rent faktisk bliver ledig lige pludselig, før tid, kan man jo bare selv tage fat i dem igen.