Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Open source + videresalg

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Søger lige lidt ekspertiseafklaring på en diskussion vedrørende open source og videresalg. Jeg har forsøgt at læse mig til mig svar vedrørende GPL, men det er umiddelbart noget af en trængt jungle at navigere igennem, så jeg håber derfor der et klogt hovede her på Amino, der lige kan hjælpe:

Hvis man har et open source program, der er under GPL, kan det så passe, at man gerne på videresælge dette "program" (eller rettere: et program, der er viderudviklet med udgangspunkt i open source programmet), hvis man blot undlader at videregive kilde koden + fjerne alt brandingen med logos osv??? 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 14:43

http://www.gnu.org/licenses/gpl.html

http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/gpl-2.0.html

Det kommer i høj grad an på hvilken form for licens det enkelte GPL licenserede produkt er udgivet under samt hvilke betingelser.

Det generelle svar du søger er her: http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/gpl-2.0-faq.html#ModifyGPL  (fra det spørgsmål og det under)
Men igen afhænger det af licensbetingelserne for det aktuelle stykke software der er tale om.

GPL:

You are allowed to sell copies of the modified program commercially, but only under the terms of the GNU GPL. Thus, for instance, you must make the source code available to the users of the program as described in the GPL, and they must be allowed to redistribute and modify it as described in the GPL.

These requirements are the condition for including the GPL-covered code you received in a program of your own.

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 14:45

emplix:
Hvis man har et open source program, der er under GPL, kan det så passe, at man gerne på videresælge dette "program" (eller rettere: et program, der er viderudviklet med udgangspunkt i open source programmet), hvis man blot undlader at videregive kilde koden + fjerne alt brandingen med logos osv??? 

Du har hentet et program under GPL. Det kan være du har betalt for det.

Du må videresælge dette program med/uden egne tilretninger.

Du skal gøre kildekoden tilgængelig med programmet og du skal give licensen videre til hele programmet (inkl. dine tilrettelser), så modtageren har samme mulighed for at tilrette og videresælge præcis som du jo gør.  Hvis du baserer hele/dele af dit arbejde på en GNU/GPL licens og videresælger/bortgiver programmet uden denne licens er det et klokkelart brud på ophavsretten. Det oprindelige arbejde er copyright GNU/GPL - set stilles til rådighed for dig på disse betingelser.

MAO, så må du godt hente Joomla og kalde den for Emplix fordi du ændrer farverne. Du må fjerne Joomla tekst, logo osv og erstatte det med Emplix tekster og logo. Du må godt sælge Emplix-programmet til mig for penge, men du skal give mig de samme rettigheder som du selv fik. Jeg skal også have din kildekode, så jeg kan rette alt tilbage til Joomla og sælge programmet (hvis jeg vil).

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 22:28

Copyright og credits må IKKE fjernes fra kildekoden i Joomla.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:48

Manden har slet ikke nævnt joomla.

Jeg tvivler på han tænker på at lave joomla om til private label - er du gal det ville være spildte ressourcer :)

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 22:52

udvikler:

MAO, så må du godt hente Joomla og kalde den for Emplix fordi du ændrer farverne. Du må fjerne Joomla tekst, logo osv og erstatte det med Emplix tekster og logo. Du må godt sælge Emplix-programmet til mig for penge, men du skal give mig de samme rettigheder som du selv fik. Jeg skal også have din kildekode, så jeg kan rette alt tilbage til Joomla og sælge programmet (hvis jeg vil).

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:57

Ja udvikler har vist antaget det er joomla - jeg tvivler Wink

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Skrevet kl. 00:43

Gadensgaard:
Copyright og credits må IKKE fjernes fra kildekoden i Joomla.

Nå.

Hvad er Copyright i Joomla?

Og hvad skriver jeg? 

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Skrevet kl. 00:52

Ronnikc:
Ja udvikler har vist antaget det er joomla - jeg tvivler Wink

Nej - jeg giver bare et konkret eksempel. Jeg antager ikke det er Joomla. Jeg synes jeg giver et klart svar der også inddrager lidt ånd omkring hvorfor nogle 'idioter' giver noget væk gratis. Fordi det gavner alle. 

Hvis du vil 'stramme' den kan du beskylde mig for at imødegå en ny Kizz-sag (de brugte GPL i deres source og blev afsløret. Så løj de og beskyldte os-programmørerne for at have kopieret dem. På et helt personligt plan får det mig til at mene menneskerne bag er utroværdige, så jeg kunne aldrig finde på at købe noget fra Kizz - men det var jo ikke hvad der blev spurgt om.). :-) 

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 12:43

Mange tak for svarene. 

Nej, det var ikke tiltænkt til Joomla - og for at gøre det endnu mere kompliceret - så bliver jeg nok nød til at omformulere mit spørgsmål til at omhandle licens istedet for videresalg. Jeg har med en veninde, der er interesseret i at opstarte noget e-survey, diskuteret mulighederne for lave et program med udgangspunkt i OS, hvis dette altså er lovligt. Men som nævnt, så syntes jeg, at det er lidt svært at gennemskue, hvad man må og ikke må md OS.

Umiddelbart, så kan jeg her http://www.limesurvey.org/content/view/5/83/lang,en/ læse mig frem til, at man gerne må anvende en redigering af pågældene program til at tage penge for, at en kunde får en licens til programmet. Er dette helt forkert forstået?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)