Hej, Jeg skal en freelancer til at løse en opgave for mig. Han er ikke momsregistreret, så vi har aftalt, at jeg bare udbetaler hans honorar som almindelig løn. Vi har aftalt en timepris, og jeg er i gang med at udarbejde en ansættelseskontrakt.
Spørgsmålet er så, om jeg i ansættelseskontrakten kan skrive mig ud af at udbetale feriepenge. Det gør ingen økonomisk forskel - freelanceren får det samme, spørgsmålet er bare, om jeg skal betale noget af det som feriepenge, eller om jeg kan komme uden om bureaukratiet og give ham alle pengene med det samme.
Mange hilsner
Anders |
Timeløn uden feriepenge
- 1
Det vil være tåbeligt at udarbejde en ansættelseskontrakt. Så er han ansat, og det kræves at du har forsikringer (lovpligtigt). Du skal faktisk også betale feriepenge. Det kan du ikke skrive dig ud af lovligt. Og du skal lige være oprettet som arbejdsgiver hos SKAT og du skal indbetale tilbageholdt skat m.m. Og der er ca. 103.456.483 andre småting (ok - lidt færre
Hvis opgaven er under 50.000,- og han ikke optjener mere på den måde i år er det heller ikke nødvendigt at han er momsregistreret. Hvis han fortsætter med andre opgaver og det overstiger 50.000,- pr. år kan han jo ligeså godt tage skridtet og blive momsregistreret.
Hilsen Jakob
|
Løn under sygdom, opsigelsesperiode etc. for at nævne nogle flere. |
Mvh, Lars Brink
Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.
Der er to lette veje: 1. Din "ansatte" kan sende dig en ikke-momset faktura og har så selv ansvaret for at få indberettet beløbet på sin selvangivelse.
2. Du kan udbetale et honorar uden at indeholde A-skat, og i så fald er feriepenge ikke noget problem. Når året er omme, skal du lave oplysningsseddel. Hvis du udbetaler honoraret gennem Danløn, koster det 15 kr., men så slipper du for at huske det med oplysningssedlen, for det bliver ordnet automatisk. Til gengæld skal du sætte lønsystemet op - så det er måske for meget besvær for denne ene gang.
Hvis der er tale om gentagne opgaver, duer løsning 2 ikke.
Mange hilsner |
Min hustru har i det forgangne år lavet regnskabet for mig hvert kvartal. Kan jeg uden problemer (mht. feriepenge m.m.) bruge ovenstående løsning? Mit firma er ikke registreret som oplysningspligtige mht. udbetaling af løn. Hvor registrerer man det henne, og kan man gøre det med tilbagevirkende kraft? |
Ja, jeg kan ikke se, hvorfor I ikke skulle kunne gøre det sådan, selvom det ikke er en helt traditionel måde ægtefæller imellem. Vigtigt naturligvis at huske det med selv at opgive beløbet på selvangivelsen. Og du behøver ikke at registrere dig for denne transaktion. Men hvis du fremover skal have lønnede ansatte, skal du lave en ændringsblanket hos SKAT: http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/registrering_aendring_fillprint.pdf
|
Mange tak for dit svar, Anette! Hvad er den traditionelle metode? Findes der en lettere metode? ;-) Hvis det var min søn der skulle have udbetalt nogle penge, ville jeg så heller ikke skulle registrere mig? |
For de flestes vedkommende går det ud i ét pga. beskatningsreglerne: http://www.tax.dk/pjecer/beskatning_aegtefaeller.htm Med hensyn til din søn: Der er skrappere regler end der er ved ægtefæller på grund af 1) ingen sambeskatning Derfor skal din søn have både ansættelseskontrakt, være lønnet og være over 15-år (ved indkomstårets begyndelse), hvis du aflønner sønnen i din personligt ejede virksomhed. Og så skal han naturligvis udføre arbejde for pengene. |