Jeg står for at oprette et ApSselskab og har i den henseende haft overvejelserne om det kunne betale sig at købe en bil igennem firmaet eller om det kunne betale sig at lease, også igennem firmaet.
Det skal siges vi ikke får det store kørselsbehov, nok et par tusinde kilometer om året, men jeg kunne godt tænke mig at benytte bilen privat også.
Hvad er fælderne? - og kan det betale sig, da jeg nok vil komme til at køre mere privat end erhvervsmæssig i den.
Jeg har kigget lidt rundt i andre debatter herinde, men synes ikke lige der var nogen der besvarede mine spørgsmål.
Hmm. Det er jo svært at svare på. Først og fremmest skal du jo gøre op med dig selvom det er firmaet der skal købe/lease bilen eller dig personligt. Dernæst skal du se på om pengene er der til at foretage et køb eller det er noget som skal finansieres. Har du/firmaet pengene selv taler det for at eje. Ikke mindst fordi du her trods alt har noget tilbage efter de 3-4 år hvor man normalt leverer en leaset bil tilbage. Skal købet finansieres kan man holde de månedlige udgifter op imod leasingudgiften.
Vores idé bag leasing var at det skulle være for at holde udgifterne nede i starten, så vil vi senere hen vurdere om vi evt. skulle købe biler i firmaets navn.
Tanken om leasing kom egentlig mest op for at vi kunne få noget der var sikkert og så godt ud (med reklame på siden og til at repræsentere virksomheden når vi kører rundt i landet)
Samtidig er der også den forsikringsmæssige del af det. Hvis jeg skulle ud og købe en nyere bil ville den koste en formue da jeg ikke tidl. har ejet en bil i eget navn.
Så I mener det største spørgsmål er det finansielle omkring det kan svare sig at leje fremfor at købe?
Tjek forbrug.dk, de skulle have en større gennemgang af leasing aftaler fra forskellige virksomheder. Tror nok Fleggaard Leasing skulle være godt, men tjek sitet.
Jeg kender flere der leaser bmw og de er vist meget godt tilfredse med det. Der er dog nogle faldgrupper men det er der nok ved alle. Du kan evt. læse mere på www.tmv.dk/leasing