Jeg har i en periode indsamlet søgeord/sætninger, som jeg synes er relevante for et af mine websites, Crazynight Polterabend Lydstudie Placeringerne af disse søgeord har jeg tjekket i Google med programet Advanced Web Ranking men tænker nu.......... Hvordan kommer jeg så bedst videre? Mange af mine placeringer peger "blot" på forsiden af sitet - det er min opfattelse at det ville være bedre hvis jeg eks. skrev en artikel, målrettet det pågældende søgeord/sætning, så google havde en konkret side (og ikke bare forsiden) at pege på. Er det korrekt? Da jeg har temmelig mange søgeord der kun ranker mellem 10 og 30 men ca. lige så mange der slet ikke er ranket - og min tid er begrænset - tænker jeg.......hvordan prioriterer jeg? Gælder det om at få alle ord ranket først og SÅ forbedre dem eller er det bedre at bruge krudtet på at forbedre de ord der allerede ER ranket? |
I dit tilfælde ville jeg gøre følgende:
Bruge Google Adwords-værktøjet til at få en idé om, hvor mange søgninger, der bliver foretaget på de forskellige søgeord. Supplere dette med egne informationer fra Analytics eller hvilket statistikprogram du nu kører.
Herefter vil du have en idé om, hvor der vil være størst udbytte i form af antal besøgende. Men for-analysen slutter ikke her. Du skal nemlig også foretage en groft subjektiv vurdering af, hvor relevante de besøgende fra forskellige søgninger vil være for din side. Når dit studie ligger i Vejle, vil den gennemsnitlige værdi af en besøgende nok være frygteligt meget højere fra en besøgende på "polterabend vejle" end på en besøgende fra søgningen "polterabend".
Denne eksercits vil forhåbenlig hjælpe dig med at kunne prioritere din liste lidt. Herefter kan du så holde denne prioritering op mod din nuværende ranking på søgeordene og se, hvor du formentlig vil kunne få størst udbytte af din indsats.
Som et led i denne del af processen, bør du også se lidt på konkurrencen på de forskellige søgeord. Husk, at undersøgelser viser, at langt, langt størstedelen af søgende aldrig kommer videre end side 1 - og størstedelen endda aldrig scroller ned af skærmen på den første side.
Derfor vil min anbefaling være at fokusere på nogle få, udvalgte søgeord til at starte med og arbejde på at få dem længere op, frem for at bliver rangeret på alle dine søgeord først.
Metoden med at skrive nogle målrettede artikler lyder ganske fornuftig. Det vil både være godt i forhold til rangering, og det vil være godt for de besøgende på siden, at de straks havner på en side, der er målrettet mod deres behov.