Hej Casper
Jeg tænkte også på at åbne et solarie for omkring 3 års siden, og jeg kom så langt at jeg fik lavet en forretningsplan og gik ned i banken for at ansøge om lån til det, og fik et blankt... NEJ! Dettte fik jeg 3 steder hvorefter jeg opgav.
Årsagen til at de ikke villle låne mig penge var, som jeg også godt kan se idag, at det er en meget svær branche med kun en lille fortjeneste og store udgifter. Bare solene kan koste flere hundrede tusinder hvis du skal have nogle nye og moderne sole. Ellers kan man vist også leje eller låne sig til dem hos et udlejningsfirma som gerne står for hele konceptet med at sætte sole op, give rådgining m.m.
Desuden ved jeg ikke hvordan konkurrencen er der hvor du vil placere solariet, men her hvor jeg bor, er der meget stor konkurrence. Derfor koster en omgang sol hos de fleste kun 10 kr.
Og så er der vedligehold, skift af rør, forsikringer, husleje, elregning m.m. Så kan du begynde at regne på det hvad der bliver tilbage efter skatten har været på besøg. Du vil forhåbentlig opdage at der findes mange andre forretninger som er meget mere givende.
Men hvis du ikke kan lade være, så lav for guds skyld først et budget først, hvor du kontakter nogle solarie udbydere og undersøger hvad det koster at købe og drive et solarie. De vil selvfølgelig gerne sælge nogle solarier til dig, så vær gerne kritisk okring de statistikker de fylder på dig.
Og undersøg så samtidig hvad en realistisk indtægt vil være. Prøv bare at gå ned i et solarie og hæng lidt ud dernede en times tid i deres travleste tid (lige efter arbejdstid), og tæl så hvor mange kunder der kommer. Nu kan du begynde at regne på det.
Nej, alt i alt vil jeg anbefale dig at du holder dig langt væk fra solarier. Find hellere på noget mere kreativt og unikt.
Mvh
Jean-Michel