Jeg har min e-shop hos Golden Planet. Jeg har overtaget min shop og har erfaret efterfølgende, at Golden Planet har lanceret en nyere version. Dette betyder ifølge Dem, at der ikke bliver ydet support på den version jeg har. Jeg har nu erfaret at der er en åbenlys fejl i min shop. Golden Planet har rettet denne halvt, men glemt at rette de sidste ting. Mit problem er nu at Golden Planet ikke vil rette de sidste ting, da de fortæller at det er en gammel version som der ikke ydes support på og jeg derfor skal betale 850 kr. i udviklingsomkostninger. Mit spørgsmål er: ”kan man det?”, jeg synes det er temmelig dårligt at tage så mange penge for et produkt som ikke virker i forhold til det man kan forvente. Og næste spørgsmål er: ”kan jeg gøre noget?” (udover at skifte udbyder).
Bonus information: jeg kan godt flytte over til den nye shop version. Dette vil dog også koste penge, dels for at få opgraderet min shop og dels for at få flyttet min kunde base.
Nu kan jeg ikke udtale mig om specifikt hvordan det er hos Golden Planet, men det er helt normalt at en produktversion har en levetid hvorefter der ikke ydes support.
Umiddelbart lyder de 850 kr. meget billigt, så det må være en meget lille fejl.
Hvor mange udgivelser/versioner bagud er din shop i forhold til deres seneste version?
http://superolivia.dk - Få din indkøbsliste på mobilen
Jeg er faktisk ikke helt klar over hvor lagt efter min shop er. Tror den er en version bagud
Umiddelbart synes jeg bare det er en nem måde for producenten at frasige sig ansvar for det man laver på. Når der kommer for mange fejl på en shop laver man en ny og siger der ikke er mere support på den ældre version og samtidig at folk skal betale for at kommer over på den nye, eller betale for at få felj rettet. Det er jo en stensikker måde at tjene penge på og samtig ikke stå inde for det man har lavet.
Undskyld hvis jeg lyder lidt mavesur, men synes faktis det er lidt dårligt.
Det kan jeg sådan set også godt forstå fra dit synspunkt - omvendt er det også sådan, at hvis et software firma til al evighed skal yde support på ældre versioner, vil der til sidst ikke blive lavet mere nyudvikling, og det er der jo heller ikke nogen der er tjent med.
Fejl i software bliver rettet ved at man udsteder en patch til ældre versioner indenfor produktets levetid, og udgiver en ny version der også indeholder denne rettelse. At man laver en ny version er derfor ikke ansvarfraskrivelse, men tværtimod den bedste måde man kan rette fejl på.
Det er dog også heldigvis en af grundene til at en opgradering ikke koster det samme som en ny udgave af softwaren. Ikke som med en bil hvor man skal betale fuld pris for en nyere version :-)
Man kan selvfølgelig altid diskutere hvor grænsen skal gå for hvornår man ikke længere yder support - een version bagud virker måske som lidt begrænsende, men hvad står der i licensaftalen?
http://superolivia.dk - Få din indkøbsliste på mobilen
Jeg skal lige have nærlæst deres licensaftale. Jeg troede dog der var en § i loven, som satte begrænsning for hvad virksomheder kan gadere sig imod i deres betingelser. Hertil kommer at virksomheden faktisk tidligere har lovet at rette problemet, men nu er bakket ud.