Hej Mette og alle andre
Skulle lige finde denne tråd igen, da jeg har gået og tænkt over hvad mine gode råd er.
1: Den dag hvor alt virker umuligt, du har lyst til at kaste håndklædet i ringen og tanken strejfer dig - er det virkelig det værd. Sæt dig ned, gå en tur og tag en snak med dig selv. Det er dig selv der har de bedste svar - forstil dig det er en ven du skal råde, hvad ville du sige til vedkommende.
2: Fuld opbakning af dit bagland er en kæmpe gavn, og det at snakke med andre selvstændige. Blandt andet Amino her er fantastisk, hvor vi alle kender til iværksætterlivet.
3: At det at starte en virksomhed op er en proces, du kan umuligt have alting klar den dag du starter - du udvikler dig løbende med virksomheden. Så har man følelsen at man mangler 10 % gå i gang det kommer hurtigt, man vokser med opgaven.
4: Spørg kun om gode råd fra de nærmeste og gerne nogle med erfaring. skal man lytte til alle der gerne vil "blande" sig kommer man ingen vegne - Det sætter og en i tvivl og man bliver handlingslammet.
5: Det første år i en virksomhed er man tusindkunster regler, struktur, planlægning, papirer, ideen m.v. Alt er blandet sammen og det virker som en uendelig strøm af opgaver, ikke alle er lige sjove, men skal ordnes for at komme videre. Evt. brevet du er i tvivl om hvad du skal gøre ved, Få opgaven løst med det samme, hvis du ligger det væk og ved det skal ordnes tynger det dine kreative tanker - få frigjort så meget som mulig, hurtigst muligt.
6: Det er ikke arbejdsmængden der er den værste, det er tankerne. Har du husket, du burde også, hvad nu med, Jeg gør det, jeg har en ugeplan jeg udfylder hver fredag, med alt jeg ved der skal laves næste uge. Jeg deler det op i ugens 5 dage og prioriterer så hvert enkelt punkt. Hvor lang tid jeg forventer hver enkelt punkt tager og så hvor lang tid det reelt tog. Så har jeg et rigtig godt overblik, der gør jeg bare kan gå igang, og det at strege noget fra en liste giver følelsen af man kommer fremad, i stedet for man bærer rundt på det i sine tanker.
7: Vent ikke til i morgen med at gøre noget du kan gøre i dag, selvom dagen i morgen ser fornuftig ud, kan den pludselig være hektisk alligevel.
8: Ha dig selv med i hvad du fortager dig, har du ikke det mister du gnisten drivet og det er det der skaber virksomheden.
9: Man skal ikke være bange for man ikke ved alting eller man kun har begrænset erfaring indenfor nogle områder. Viden og erfaring kommer til dig så længe du er interesseret i at lærer og udvikle dig. endda meget hurtigt for når trygheden er trukket væk under fødderne på dig, er der kun en vej.
10: Jo mere du giver til din virksomhed, jo mere giver den til dig.
God dag til alle
Michaela