Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Det gode råd til den nye iværksætter!

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Velkommen til tråden hvor vi kan give vores erfaringer videre.

Hvis du som iværksætter skal give ET godt råd videre, hvilket skal det så være?

Den gyldne tråd, som enhver der påtænker at starte virksomhed eller har gjort det, bør læse :-)

Mette

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 11:09

Mit gode råd er at du som enkeltmandsfirma i starten selv laver din bogføring. Med Summasummarum er det VIRKELIG nemt. Tag et endags kursus i programmet og lov dig selv, at på trods af blokeringer overfor tal m.m. så vil du gøre dette i mindst et år.

Jeg er lige startet på at gøre det og de ca. 100.000 kroner som jeg har brugt i de sidste 10 år på outsourcet bogføring, kunne jeg nok have brugt på noget andet. Plus at det giver et fantastisk overblik over dine finanser - hvilke varer sælger godt, hvilke gør ikke, er dit dækningsbidrag højt nok osv - det er GULD værd! :-)

Det var min 25-øre

Mette

Tilmeldt 1. Apr 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 13:41

Hej Mette,

Tak for dit indlæg.

Jeg synes, det er super godt, at du har styr på din bogføring og dine regnskaber, men jeg kan love dig for,

at der er mange iværksættere, der ikke synes at det er nemt at have med at gøre.

Dagene går jo som regel med masser af arbejde. Når så de travle iværksættere kommer trætte hjem om aftenen,

så skal der ofte kikkes på regnskaber. Likviditeten strammer måske, der skal udskrives fakturaer, kunder skal

rykkes for penge, men der skal måske først bogføres op inden der kan skabes et overbik over situationen.

Banken forventer måske et regnskab, eller det er måske lige op over med momsen. Sådan kan jeg blive ved med

at nævne ting. Det behøver nødvendigvis heller ikke være fordi det er svært, det kan også være manglende tid.  

Jeg kommer i den forbindelse til at tænke på Martin Thorborgs indlæg på  AminoTASTIC 2008 i lørdags.

Martin fortalte os om, hvordan at han helt tilbage fra studentertiden benyttede sig af outsourcing, og det

gør han stadig. Han ville hellere arbejde 10 timer på den lokale tank og i stedet for benytte hjemmeservice

til at gøre rent og vaske tøj. Dette bevirkede at Martin var glad og tilfreds når han kom hjem. Det giver overskud,

og det tror jeg de fleste iværksættere har brug for.    

Min anbefaling er: "Gør det du er god til og få andre til at gøre resten - det betaler sig"

Held & lykke med dine spændende projekter og forretningerne.

Venlig hilsen

Elisabeth Bay Jensen

Kontorligaen

www.kontorligaen.dk

Dit valg - Din styrke - Din gevinst 

www.kontorligaen.dk

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 14:29

Nu var det ikke min intention at tråden skulle være en debat om andres gode råd, men ok :-)

Hvis man ikke giver sig selv chancen for at overhovedet finde ud af om det er nemt eller ej, så risikerer man jo at gøre som jeg - betale 100.000 kroner for noget der ville have taget mig to timer hver anden uge og som havde givet mig overblik over hvad der kunne betale sig i mit firma.

Jeg er ikke ude på at tage brødet ud af munden på jer - det var ikke hensigten med denne tråd, men har man prøvet selv at lave regnskab, så har man også meget bedre forståelse for hvad der bliver sagt, hvis man efter noget tid vælger at outsource.

Mette

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 16:16

Hmmm, jeg er enig med jer begge, men mest med talpusheren ;-). Det er vigtigt du har overblik over finanserne, men tilsvarende vil jeg også sige at man skal fokusere på det man er god til og se på offeromkostningerne. Lav ikke noget du sparer 100K på, hvis du kunne have tjent 200K på at bruge tiden anderledes. Ok måske får man som biting styr på økonomien, men kunne man ikke det uden at bruge tid på bogføring.

Jeg vil gerne komme med det råd at man skal holde udgifterne i bund, leve beskedent og bruge kronerne på noget der giver indtægt. Derudover skal man dyrke sine relationer og sit netværk, der er langt vigtigere som selvstændig end når man er i job.

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 07
Indlæg ialt: 489
Fra  Holm Ingemann ApS Skrevet kl. 16:43

Jeg synes ikke overskriften matcher - det er lige så meget til eksisterende iværksættere.

Mit råd er det gode gamle - Hav det sjovt.

Arbejdet bliver bare meget bedre hvis man faktisk nyder arbejdet og synes det er sjovt.

Arbejder med ejendomme i Aalborg gennem Holm Ingemann

Tilmeldt 5. May 07
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:28

Persistence...

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 14:43

Lad de professionelle komme til der hvor du er svag, så du selv kan fokusere på det du er professionel indenfor!

Det gælder egentlig på ekstremt mange af de områder, man støder på og varierer selvsagt fra person til person.
Grundlæggende set, så bliver man ikke til ekspert i noget som helst, fordi man har købt/fået sig et program, der kan et eller andet. Der er ingen programmer der til dags dato kan tænke for dig.

Det gælder for regnskab - du bliver ikke en super dygtig og hurtig bogholder, fordi køber et regnskabsprogram
Det gælder for hjemmesider - du bliver ikke dygtig til design, HTML-kodning, optimering etc, fordi du har købt Dreamweaver, Frontpage, Photoshop eller andet...
Det gælder for alt andet markedsføring - du bliver ikke AD'er fordi du har Publisher på din computer eller har taget et grundkursus i Photoshop.
Du bliver heller ikke verdensmester i at skrive gode pressemeddelelser, fordi du har købt dig en skrivemaskine eller den nye Office pakke.

Bottom line: brug din tid fornuftigt. Du har X antal timer til rådighed. Brug dem, på det du synes er sjovt og som du er god til og lad være med at spilde din tid, på ting du ikke kan finde ud af, og som det vil tage dig alt for lang tid at lære at mestre :-)

Næst bedste råd: vælg gode samarbejdespartere/leverandører som du kan stole på og som du har en god kemi med... ellers falder overstående til jorden :-) 

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 14:47

Pokkers, jeg har faktisk lige ombestemt mig. Mit bedste råd er:
Networking, networking og atter networking!

Kom ud af hjemmekontoret og mød andre mennesker. Deltag når der er offline arrangementer her på Amino, meld dig ind i JCI, Morgendagens Heltinder, Pro Network, Speednetworking eller what ever.
MØD MENNESKER.

De giver livsglæde, deler erfaring med dig, skaffer dig kunder, fungerer som kollegaer for dig, støtter dig, mobber dig, anbefaler dig og alt muligt andet - når bare du gør det samme overfor dem. 

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 4. Apr 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 03:18

"Do what YOU LOVE, and love what YOU DO" Du skal have en passion for det du gør... Hav det mega sjovt, og du vil se mega store resultater!

"You can do it, it has been done before"

"Winners never quit, quitters never win"... Vær Stædig, mere specifikt: GIv aldrig op! 

Det minder mig om: Se at få læst "Think and grow rich" by Napoleon Hill, bogen findes på nettet, alt hvad der står i den bog er guld værd, sug alt den viden ud fra bogen som du kan!

"Hvis der er noget du husker fra det her indlæg, så lad det være det her" Dine tanker er dit dødbringende våben til at besejre de farer der opstår undervejs" Tænk positivt, forsvar dig selv overfor janteloven, lad den aldrig påvirke dig!

Arbejd efter principperne ovenfor, tag dem i brug, og DU vil se resultater.

Ps: et lille kort(mellemkort) tip på vejen, "Du behøver ikke vide alt om alting, start hvor du står og arbejd DIG stille og roligt op, Planlæg din uge, sæt dig selv nogle mål("to do") for hver dag, hver mål du indfrir er en sejr, og sejre giver selvtillid. Så sørg for hele tide at vinde en masse små sejre... til sidst vil du stå med guldmedaljen om halsen.

PS PS: Internettet er ligesomt et bibliotek, nogle bøger er guld værd, andre er spild af tid. Du kan nemt blive forvirret af alt det information der findes derude, Led kun efter god, brugbar information på internettet, og implementær det du lærer. lær noget nyt hver eneste dag!

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)