Min elregning er mere end fordoblet
efter jeg har købt netværksdrev, backup osv. som kører døgnet rundt.
Til fremtidig information, samt til andre, der måtte falde over debatten: Det er muligt at samle maskiner, der bruger utroligt lidt strøm og som samtidig kan bruges til både backup, netværksdrev osv. Pt sidder jeg 1½ meter fra en maskine, jeg har samlet, som fungerer som filserver herhjemme, og den kan jeg kun høre som en svag susen - den trækker 30 watt ved normal belastning, hvilket giver en årlig udgift på ca. 550 kr. Den består af et lavstrøms-bundkort (Mini-ITX - 600 Mhz passivt kølet) samt 1 stk. 120 GB disk til systemet og 2 stk. 500 GB diske til data, og den er koblet trådløst til mit lokalnetværk, så jeg kan tilgå den fra alle maskiner herhjemme. Desuden har jeg adgang til den udefra via webdav, så jeg altid kan komme til filerne.
I alt har maskinen kostet ca. 4.000 i indkøb, så det er endda overskueligt at have reservedele liggende, hvis den skulle brænde sammen. Naturligvis kræver det lidt administration (jeg kører f.eks. Linux på den), men med Windows Home Server o.l. produkter godt på vej, kan meget lade sig gøre på en overskuelig måde. :)