Jeg er bosat i Kina på 4''de år. Har en række virksomheder indenfor Brandkonsulting, marketing, design, trykkeri import/export, og underviser også i branding & marketing på CEIBS (MBA / EMBA skole) i Beijing på freelance basis. Er tidligere kreativ direktør på en håndfuld danske og pan-europæiske reklamebureauer (bla. DDB) Grafiker siden 89. anyway, jeg har tidligere skrevet et kort indlæg på www.eksperten.dk som jeg tror i også her vil finde interessant (her er en copy/paste): Det Kinesiske Kultur ministerium satte i August 2005 sig for at promovere internet-cafeerne i fastlandet Kina. Den egentlige eksekvering er dog først for et par dage siden trådt i kraft. (nov 2005) Der findes pt. 113.000 officielle internet-cafeer i Kina (og vel ca. 30.000 ikke registrerede de ikke registrerede indgår ikke i de følgende beregninger/statistikker) Den årlige omsætning for de 113.000 netcafeer er godt 26 milliarder RMB (omtrent 20mill. DKK). Det nye ”råd” kaldet ”Center for promovering af internet industrien” (typisk Kinesisk nvngivning ;-) er et selvstændigt ”organ” som styres af kulturministeriet og til dels teknologi-rådet. Kina har omkring 1.4mill. Internet sufers og selvom mange har adgang til www enten på arbejde eller via hjemme PCén servicerer net-cafeerne lidt over 40mio. + enkelt personer hver dag. Omkring 1mio. mennesker er ansat ved net-cafeerne og relaterede services, og cafeerne huser knapt 8.3 mio. PCér som udskiftes årligt.Det samlede omsætningstal for net-cafeerne og relaterede services estimeres til godt 130mill RMB (lidt over 100mill DKK). ---- Der tales meget om ”det kontrollerede internet” når udenlandske medier omtaler net-kulturen i Kina, det er dog primært ”old news” og beror sig mest på misforståelser og misinformation. ”Historien” stammer fra 2002 hvor en lang række internetbaserede nyhedsformidlere skrev yderst kritik om en række hændelser i central-kina og derefter blev spærret. Det er dog nu i dag kun BBC.com som ikke er tilgængelig for almindelige brugere. Personligt har jeg aldrig mærket noget til det, den eneste site jeg ikke har fuld adgang til er MTV.com som oftest censureres hvis der vises lidt for afklædte teenagere. P2P og fx porno-sites (ikke at jeg naturligvis har det fjerneste kendskab til den type formidling, ahem) har ingen restriktioner (igen typisk Kinesisk logik J ---- Andre (egentligt ikke særligt relevante) tal: Over 50% af Chivas Regal´s produktion går til Kina Der uddannes hvert år 33.000 industrielle designere i øst-Kina alene (til sammenligning ligger Danmark vistnok på de 50) Der findes 9.000 nyhedsmagaziner og et tilsvarrende antal aviser. En Workstation til en salgspris på 20-25.000 DKK koster under 5000.- i Beijing (og så kommer de oven i købet og stiller den op og kører tests) En 1Mb netforbindelse koster 90DKK om måneden og er gratis at oprette. Der findes 56 TV-kanaler i Kina som udelukkende viser 3Danimation Der findes ca. 3000 ”almindelige TV-stationer i Hele fastlands-Kina En DVD-R koster under 1DKK Hver Kineser har i gennemsnit 1.4 mobiltelefon, Kina er efter Janpan det land i verden der sender flest SMS beskeder pr. indbygger. anyway ved egentlig ikke hvorfor jeg skrev det sidste afsnit med, men så ved i det :-) //MOBIUS6 |
lidt om internetcafeer i KINA
Men det jo nok de færreste som hopper til Kina og laver business, nu arbejder jeg selv hos et stort dansk firma som har en del aktivitet i kina, og mange af mine kollegaer rejser en del derude og nogle bliver udstationeret derude. Efter hvad jeg kan hører fra dem så det et helvede at få trumfet noget igennem derude (Vores afdeling er i byggebranchen, men selve koncernen har indsutri virksomhed derude) Så på den baggrund og din egen baggrund vil det da være kanont hvis du gad fortælle lidt om hverdagen derude. Hvordan er det at drive virksomhed derude i forhold til her, og vil du mene en netcafe er vejen frem ? eller hvad vil du mene vil være det næste store hit derude ? |
Hej og velkommen til. Ja, det er et ganske interessant indlæg.
Jeg læste i Børsens nyhedsmagasin, kan ikke lige huske hvad nummer, om boomet i Kina. Hele nummeret var relateret til Kina, og den vækst der sker derovre. Og ja, der var/er gang i hjulene. Mange vestlige virksomheder hooker op derovre. Udfra et logisk synpunkt, og det er også hvad mange økonomer og "moderne spåmænd" fortæller, er at forbrugsvare, legetøj og gadgets er HOT i Kina.
Tager vi popurlationen i betragtning, virker det jo også som et godt bud. Vare der bliver brugt dag for dag, eller børn der skal have et nyt stykke plastik at underholde sig med.
En sted er Kina, men jeg tror ligeledes Østen generelt vil være interessant i de kommende år. Min kone, som er fra Thailand, og jeg har drøftet om vi ikke snart pakker taskerne og slår os ned i Thailand og prøver lykken.
|
både vækst og ikke mindst vækstpotientialet er enormt (de færreste er reelt klar over HVOR enormt et marked Kina egentligt er). mht. at være i Kina så mener jeg personligt at der er MEGET stor forskel på om man lander her som udstationeret (expat) eller man kommer her som iværksætter, "expaterne" kommer her med sikkerhedsnet og det hele linet op, typisk bosat langt udefra byen og lever i lukkede enklaver uden egentlig kontakt med det rigtige Kina. For at overhovedet begå sig i Kina er det enormt vigtigt at forstå kineserne (eller i det mindste forsøge) dette er pr. definition umuligt når man ikke reelt deltager, i min bog er expat historier oftest et skævt og MEGET svævert syn på kina og kineserne. Min personlige oplevelse er at der er "nemt" her, hvis man altså tøt spille med på "gamet" og ligge noget af sin dansk arrogance fra sin før man lander, det nytter absolut intet at tro vi kan komme og prakke dem vesterlig forretningskultur og kutume på, uanset hvor godt vi mener det, her foregår det helt helt anderledes og langt de fleste brænder da også fingerne hvis man ikke søger den rigtige hjælp. Der er hundredevis af katastrofehistorier fx( carlsberg, vindmølle fabrikanterne, aktiekterne, osv osv.) men også gode cases (fx har Bestseller åbnet butik no (vistnok ) 756 for nogle uger siden. Generelt er billedet der tegnes i de danske medier af Kina MEGET langt fra den vikelighed jeg ser og er en del af, primært forbi de fleste informationer kommer 4-5 hånds (DR fra reuters fra south china post fra beijing daily osv osv..) og 9 ud af 10 overskrifter i DK medier er da også direkte forkerte eller forvanskede i en sådan grad at de ikke længere giver mening. et lille bitte exempel jeg læste i Dk for et par uger siden skrev at NU kommer Rolin stones til Kina efter at have været aflyst pga SARS, hvilket er meget forket, der var ikke SARS på det tidspunkt aflysninger skyldes udelukkende at RS ikke ville tage "brown sugar" at reprtoriaret som de officielle myndigheder forlangte. ...det var blot et lille ubetydeligt eksempel men kendetagner egentligt meget godt hvor fortegnet virkeligheden ofte er når den rammer danske medier, det værende kulturelt, politiske eller social issues. Mht. byggebranchen (arkitekter incl.) så har de det rigtigt svært, men i min bog er det meste selvforskyldt, de fleste kommer her med en arigant holdning om "nu skal vi fadme lære de kinesere noget og godt håndværk" og glemmer at sætte sig ind i hvordan den branche reelt fungerer hernede, størstedelen af byggeprojekter her er i en eller anden form "government related" enten direkte eller via pengemænd med regeringsforbindelser, altså en lukket cirkel som er sindsygt svær at komme ind i hvis ikke man er vandt til gentlemen aftaler og brune konvolutter under bordet, det er wild wild west, og hvis man ikke kan spille med så må man løbe hjem med halen mellem benene (som det sker for de fleste) teknologisk og mht. gadget feberen så er kineserne foran DK på mange områder lidt bagud på andre, men ingen tvivl om at de overhaler "os" i løbet af de næste par år. Den næste store "ting" bliver G3 broadcasting, ingen tvivl om det (hvis jeg var aktie spekulant var det der jeg ville sætte opsparringen, helt sikkert. livet i Kina well Kina er jo mange ting, der er enorm forskal på mainland Kina og Hong kong / thaiwan og for den sags skyld bare syd-øst vs nord-øst (som er de primære udviklingsområder). mentaliteten er lige så forskellig som vejret. de typiske overvejelser drejer sig og Beijing og Shanghai, shanghai er klart mere tilgængelig, de har længere historie med handel med vesten, og der er langt flere udenlandske penge sydpå, beijing (som jeg foretrækker) er mindre moderne men det er tilengæld her regeringen sidder, så hvis man vil noget (seriøst) kræver det representation i Beijing. A |
jeg kan kun sige "kan du så se at komme afsted" !!! og det kan kun gå for langsomt ;-) efter at have været væk fra Dk i bare fx 6 mdr. vil du have svært ved at se hvad der tidligere holdt dig tilbage, for der er vitterligt, og i særdeleshed som iværksætter, ikke meget at hente i DK, men det er svært (eller rettere umuligt) at se når man er en del af "det", man skal væk for at se det hele med nye øjne. |
|
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
Lidt i forlængelse omkring din snak om gadgets: Hvordan har kineserne det med statsusymboler? Er B&O et statussymbol ligesom herhjemme, eller fokusere de mere på at der skal mange funktioner i deres elektronik?
|
Ellers lyder det kanont spændende, har altid haft et eller andet med asien dog mere Japan end Kina, men som iværksætter er kina nok vejen frem. Nu snakkede The gun om Thailand, er det noget du hører om derude hvordan udviklingen foregår i feks Thailand, Vietnam og Indonesien. Er sådan lande foran eller bagefter kina. Går ud fra Japan, Malaysia, syd korea og sådan lande er på fuld højde med vesten på mange områder :) |
hehe, hej DC ;-) godt og mindre godt, det mindre gode er at Danskerne åbenbart ikke er helt klar til den slags tiltag der har ihvertfald ikke været den forventede "opbakning" i DK (vi træder pt vande på den front) det gode er at vi laver samme koncept i et par større europæiske lande i stedet (ikke fastlagt tidspnkt endnu), tyskland/frankrig er lidt længere fremme når det handler om Kina relationer, så vi satser på at vi har bedre held med konceptet der. (til dem der ikke aner hvad vi snakker om så er det DEMO udgaven af internet-kina-avisen www.k-k-e.dk der henføres til ;-) projektet er et lille "hobby" projekt vi lavede i i vinteren 2005. - dels fordi vi havde lyst til at vise lidt af Kina som "man" ikke normalt har så let tilgængeligt (og ikke mindst fra 1''ste hånds kilder) og dels selvfølgelig for at vise at vi selvom det normalt er erhvervsdelen vi beskæftiger os med så er koblingen kultur/erhverv veldig interessant i Kina, nu og nogle år frem. MOBIUS6 /eller christian (når nu jeg er afsløret *hehe* ;-)) |
Kineserne er vilde med status symboler, som de fleste udviklingslande er når tingene kommer hurtigt og "nemt" - et ex er at bare i BJ er bilparken (og vi snakker i høj grad om Audi A6 standard) steget fra 1mio. til 2.6 mio på 3-4 år. Det første en Kineser som er kommet til penge ville gøre var at løbe ud, låde lidt penge og købe en stor bil og til 56" fladskærms TV uden at overveje om han har råd til benzin eller el-regning. det virker meget naivt og lidt "barnligt" men er en helt naturlig udvikling. Det gælder på alle varer og services. Ovenstående kan forstå helt konkret, jeg har venner som scorede en plade kontrakt og fik 150000 i forskud, de købte en bil til 14900 og tog på druk, og bilen har ikke været ude at køre siden. alle som kender en rigtig kineser vil kunne fortælle en tilsvarrende historie ;-)) På forbrugermarkedet er det meget komliceret, der er langt flere grupperinger i konsumentgruppen og de er helt skæve i forhold til hvad "man" er vandt til. og konkurrencen på specielt elektronik, mobil og comp.- markedet er benhård og nådeløs, men der er absolut muligheder, især hvis man har en meget focuseret service eller produkt. mht. B&O så nej, ikke hos de fleste, det vil kun være hos gruppen som på en eller anden måde har en bedre kontakt til veste en en gennemsnitlige by kineser, fx har været i udlandet og studere eller arbejdet længe i eller med et verterlandsk firma...der skal flere knapper på og det må helt klar gerne lyse og blinke lidt mere :-). Jeg har været med til en hel del markedsundersøgelser indenfor industrielt design, og resultaterne er MEGET interessante, jeg vil lige hovedet på blokken og sige at hvis du (som kvalitetsbevidst dansker) udfra 30 modeller af fx. et Hi-fi anlæg skulle vælge 3 som du spåede en framtid, så ville ingen af de 3 komme på top 10 listen hos kineserne. :-) |