Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Branding ABC

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Sep 07
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Spørgsmålet til en million: Hvad er et brand? 
  • Et brand er virksomhedens image hos kunder og andre interessenter
 
  • Et brand er et særkende, der skiller din virksomhed positivt ud i forhold til konkurrenterne
 
  • Et brand er et løfte om andet og mere end den generiske vare/ydelse
 
  • Et brand er en værdi der skaber præferencer, som styrker virksomhedens konkurrenceevne
 Hvorfor er branding en god idé? 
  • Formålet med branding er at differentiere sig og skabe et positivt image, så kunderne oplever et klart valg og udvikler gentagne præferencer (loyalitet)
 
  • Et positivt og klart image gør salget nemmere, og der opnås hurtigere accept af nye produkter
 
  • Jo mere positivt image, jo højere priser kan man tage
 
  • Styrker forhandlingsposition overfor sam-arbejdspartnere
 Effekt ved et internt stærkt brand: 
  • Er med til at samle organisationen i tanke og handling mod fælles mål
 
  • Gør medarbejderne stolte og fastholder dem
 
  • Kan tiltrække nye dygtige medarbejdere
   Hvor meget skal man investere? 
  • Tommelfingerregel i følge mediebureau: Share of market = share of voice
 
  • Hvis man ikke gør det overlader man markedsscenen til konkurrenterne – og så definerer de indirekte et image af dig som inaktiv og fraværende
 
  • Markedsledere kan nøjes med SOM > SOV
 
  • For de mindre markedsaktører gælder SOM < SOV
 Hvordan tracker man indsatsen af branding? Forskellige målemetoder afhængigt af, hvor ”modent” brandet er: 
  1. Mærkekendskab (Top of mind)
 
  1. Kvantitative studier af præferencer i form af markedskort/positioneringskort (måler mærkeloyalitet)
 
  1. Salg i forhold til markedsføringsindsats (ROI)
 
  1. Værdien af virksomhedernes immaterielle værdier
 

Mediebureau Medieguruerne - branding, medieplanlægning og grafisk design samt webudvikling

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)