Det er ikke helt rigtigt. PSD er Photoshops filformat, og kan indeholde helt den samme information som PNG og mere til. Det er en smal sag af skabe en png fil ud fra en PSD fil (Man bruger bare save-for-web). Men da ikke alle har photoshop, kan det være smart at lægge filerne i PNG, der kan læses af mange andre programmer.
En anden fordel ved png er at det kan læses af browsere, hvilket betyder mindre øvede brugere helt kan undvære et billedebehandlingsprogram.
Jeg er godt klar over, at psd er bedre og sammenlignede png med gif.
Jeg tror iøvrigt, at Granholm med sit svar henviser til mit spørgsmål om, hvad man kunne gøre bedre, end de gør på siden, han henviste til, og ikke at man i png kan lave bedre ikoner end i psd.
Mvh. Kitt
www.webkontoret.dk - enkle og prisbillige hjemmesider med fokus på design og brugervenlighed
PNG understøtter, i modsætning til gif, halvgennemsigtig. Det gør PNG velegnet til at lave grafik med skygger. Disse skygger skulle jo gerne vise en mørkere tone af den farve som er baggrundsfarven.
Derudover kan man vælge at gemme i PNG-8 som har en farvepalette på i alt max 256 forskellige farver ligesom gif - Eller man kan vælge PNG-24 som er et ægte 8-bit format med 16.777.216 forskellige toner (256 toner pr farvekanal >> 256x256x256=16.777.216)
Tak for yderligere info, Brian R. Rigtig flotte billeder og især eksemplerne med bl.a. farveskift, som du har på din hjemmeside - en iøvrigt ikke helt almindelig side.
Mvh. Kitt
www.webkontoret.dk - enkle og prisbillige hjemmesider med fokus på design og brugervenlighed