Ikke, at jeg har tænkt mig selv at spytte i kassen af god viden om reglerne, men jeg har en del spørgsmål, som lader sig ubesvarede, både i diverse pjecer og direkte i gældende lovtekst på området. Samtidig er SKATs medarbejdere indbyrdes uenige om de korrekte svar på mine spørgsmål. Here goes:
Alle ovenstående spørgsmål søger jeg svar på - og meget gerne svar, der kan dokumenteres, selvom jeg er overbevist om, at svarene ikke findes i andet end en fortolkningsbaseret form. Vh Peter |
Hej Peter,
Jeg kan ikke hjælpe dig med alle dine spørgsmål, men jeg skal prøve at besvare de af dine spørgsmål, som jeg kan:
- Må jeg låne min firmabil ud til kunder, mens jeg monterer reklame på deres egen bil?
SVAR: Ja, det tror jeg godt du må, så længe du laver en (nul-)faktura på det, som kunden kan have med i bilen, hvis vedkommende skulle blive stoppet af politiet eller at SKAT registrerer, at personer er kørt ned i vuggestuen for at hente lille Birger... Du har dermed også et bevis for at du har lånt den ud, og til hvem, når nu skattefar hiver dig til torskegilde i SKAT's lokaler... :-)
Husk, at din forsikring nok vil stige en del, hvis du vil tillade andre end dig selv at køre i bilen. Du kan komme ud for, at din private opsparede anciennitet ikke er gældende, og at du skal starte på ny, hvor det er dit firma, som skal opspare anciennitet...!!!!- ...hvad, hvis kunden er privatperson?
SVAR: Det gør ingen forskel, hvis du husker gør ovenstående.
- ...hvad, hvis kunden er privatperson?
- Må jeg låne en firmabil af min nære ven og samarbejdspartner, når jeg skal køre mine egne erhvervsmæssige ærinder?
SVAR: Ja, hvis I laver en faktura, så I senere hen kan dokumentere, hvem som har kørt i bilen, og hvor den har været. - Må jeg udleje min firmabil til andre?
SVAR: Ja, det må du godt. - Må min firmabil køre uden for normal arbejdstid, selvom jeg har et erhvervsmæssigt formål?
SVAR: Ja, det må den. Du kan vel dokumentere i form af mails, faktura, el. andet, hvorfor det var nødvendigt at køre ud og montere "et eller andet" kl. 22:00 en søndag aften. - Må jeg benytte min firmabil som midlertidig privat opbevaringsplads, såfremt formålet ikke er at flytte effekterne i bilen
SVAR: Nej, det tror jeg ikke du må... Under alle omstændigheder så giver det en frygtelig masse forklaringsproblemer, som du IKKE vil ud i... :-) Men sandsynligheden for at det bliver opdaget er nok lille, så det er jo en risiko du selv må vurdere.
Hilsen Martin