Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gulpladebiler: Den store forkromede sammenfatning af regler

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke, at jeg har tænkt mig selv at spytte i kassen af god viden om reglerne, men jeg har en del spørgsmål, som lader sig ubesvarede, både i diverse pjecer og direkte i gældende lovtekst på området. Samtidig er SKATs medarbejdere indbyrdes uenige om de korrekte svar på mine spørgsmål. Here goes:

• Må jeg låne min firmabil ud til kunder, mens jeg monterer reklame på deres egen bil?
    • ...hvad, hvis kunden er privatperson?
  • Må jeg låne en firmabil af min nære ven og samarbejdspartner, når jeg skal køre mine egne erhvervsmæssige ærinder?
  • Må jeg udleje min firmabil til andre?
  • Må min firmabil køre uden for normal arbejdstid, selvom jeg har et erhvervsmæssigt formål?
  • Må jeg benytte min firmabil som midlertidig privat opbevaringsplads, såfremt formålet ikke er at flytte effekterne i bilen

Alle ovenstående spørgsmål søger jeg svar på - og meget gerne svar, der kan dokumenteres, selvom jeg er overbevist om, at svarene ikke findes i andet end en fortolkningsbaseret form.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:00

Hej Peter,

Jeg kan ikke hjælpe dig med alle dine spørgsmål, men jeg skal prøve at besvare de af dine spørgsmål, som jeg kan:

• Må jeg låne min firmabil ud til kunder, mens jeg monterer reklame på deres egen bil?
    SVAR: Ja, det tror jeg godt du må, så længe du laver en (nul-)faktura på det, som kunden kan have med i bilen, hvis vedkommende skulle blive stoppet af politiet eller at SKAT registrerer, at personer er kørt ned i vuggestuen for at hente lille Birger... Du har dermed også et bevis for at du har lånt den ud, og til hvem, når nu skattefar hiver dig til torskegilde i SKAT's lokaler... :-)
    Husk, at din forsikring nok vil stige en del, hvis du vil tillade andre end dig selv at køre i bilen. Du kan komme ud for, at din private opsparede anciennitet ikke er gældende, og at du skal starte på ny, hvor det er dit firma, som skal opspare anciennitet...!!!!
      SVAR: Det gør ingen forskel, hvis du husker gør ovenstående.
  • Må jeg låne en firmabil af min nære ven og samarbejdspartner, når jeg skal køre mine egne erhvervsmæssige ærinder?
    SVAR: Ja, hvis I laver en faktura, så I senere hen kan dokumentere, hvem som har kørt i bilen, og hvor den har været.
  • Må jeg udleje min firmabil til andre?
    SVAR: Ja, det må du godt.
  • Må min firmabil køre uden for normal arbejdstid, selvom jeg har et erhvervsmæssigt formål?
    SVAR: Ja, det må den. Du kan vel dokumentere i form af mails, faktura, el. andet, hvorfor det var nødvendigt at køre ud og montere "et eller andet" kl. 22:00 en søndag aften.
  • Må jeg benytte min firmabil som midlertidig privat opbevaringsplads, såfremt formålet ikke er at flytte effekterne i bilen
    SVAR: Nej, det tror jeg ikke du må... Under alle omstændigheder så giver det en frygtelig masse forklaringsproblemer, som du IKKE vil ud i... :-) Men sandsynligheden for at det bliver opdaget er nok lille, så det er jo en risiko du selv må vurdere.

Hilsen Martin

Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 10:28

meJensen:
    SVAR: Ja, det tror jeg godt du må, så længe du laver en (nul-)faktura på det, som kunden kan have med i bilen, hvis vedkommende skulle blive stoppet af politiet eller at SKAT registrerer, at personer er kørt ned i vuggestuen for at hente lille Birger... Du har dermed også et bevis for at du har lånt den ud, og til hvem, når nu skattefar hiver dig til torskegilde i SKAT's lokaler... :-)
    Husk, at din forsikring nok vil stige en del, hvis du vil tillade andre end dig selv at køre i bilen. Du kan komme ud for, at din private opsparede anciennitet ikke er gældende, og at du skal starte på ny, hvor det er dit firma, som skal opspare anciennitet...!!!!
      SVAR: Det gør ingen forskel, hvis du husker gør ovenstående.

Hilsen Martin

Undskyld jeg dumber ind på sidelinien, men vil det ikke sige at jeg kan leje firmabilen ud til mig selv? Bare at jeg laver en 0-faktura til mig selv. og på den måde kan komme til at køre i firmabil uden skat?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:31

Hej Per,

Nej, det er selvfølgelig ikke tilladt.

Det er kun lovligt i tilfældet, når der er tale om en kunde, og der foreligger en reel faktura på den kunde på et aktuelt stykke arbejde (eksempelvis montage af reklame på bil). Denne faktura skal kunne modsvare fornuften i at stille en bil til rådighed over for kunden. DVS. fakturaen skal være så stor, at du med rimelighed kan stille en bil til rådighed for kunden, og samtidig drive en virksomhed som tjener penge.

Ellers taler vi om, at du i ond tro vil prøve at snyde for beskatning af bil, og det ser SKAT ikke med milde øjne på. Slet ikke i øjeblikket! :-)

Mange hilsner,
Martin E. Jensen
www.mejensen.dk
- få større værdi af dit resultat i virksomheden. Kontakt mig, og lad os tale om dine muligheder.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:10

Inden man svarer på sådanne spørgsmål må du lige oplyse os om hvordan det forholder sig momsmæssigt. har du afløftet momsen på bilen ? Det har en hel del at sige.

Iøvrigt er der jo netop blevet fremsat et lovforslag i høring vedr. gulpladebiler som skal sikre at der kommer ens regler såvel skattemæssigt som momsmæssigt.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 17:18

Hmm... Jeg forstår ikke spørgsmålet om, hvorvidt jeg har afløftet moms på bilen. Om jeg har betalt moms på bilen?

Anyway - jeg har ikke købt bilen endnu, men bliver nødt til at forstå, hvordan verden hænger sammen, for at foretage de rette valg.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:30

Hvad du må anvende bilen afhænger i vidt omfang af om du afløfter moms på den eller ej. Som reglerne er i øjeblikket er den tilladte momsmæssige anvendelse betydelig smallere end hvad du må skattemæssigt.

Må jeg låne min firmabil ud til kunder, mens jeg monterer reklame på deres egen bil?

• ...hvad, hvis kunden er privatperson? Det kan jeg så i begge henseender godt se et momsmæssigt problem i, da bilen ikke her bruges til momspligtig aktivitet.
  • Må jeg låne en firmabil af min nære ven og samarbejdspartner, når jeg skal køre mine egne erhvervsmæssige ærinder?  Ja det må du gerne. Det kan så have skattemæssige konsekvenser for ham
  • Må jeg udleje min firmabil til andre?  Ja det må du gerne.
  • Må min firmabil køre uden for normal arbejdstid, selvom jeg har et erhvervsmæssigt formål? Ja men momsmæssigt kræver det at der er tale om ren erhvervsmæssig anvendelse. Dvs. ingen svinkeærinder/gøremål. Skattemæssigt vil du få et problem hvis vi taler om en ikke specialindrettet varebil, og denne ikke står på firmaadressen udenfor normal arbejdstid. 
  • Må jeg benytte min firmabil som midlertidig privat opbevaringsplads, såfremt formålet ikke er at flytte effekterne i bilen. Skattemæssigt er der ikke noget problem i det fordi man fokuserer på kørslen, men momsmæssigt er det anvendelsen der er afgørende og der kan jeg godt se et problem.

Det har så momsmæssigt en del at at sige om bilen er under eller over 3 tons. Reglerne er mere lempelige såvel moms- som skattemæssig hvis bilen vejer mere end 3 tons (beskatning af privat kørsel pr. km. og delvist momsfradrag).  

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:47

Der er så kommet en lille åbning i forhold til det med svinkeærinder og specialindrettede varebiler under 3 tons, hvor man altid har haft et momsmæssigt problem. Der er her i sidste uge lavet en politisk åbning som muliggør svinkeærinder i forbindelse med erhvervsmæssig kørsel.  http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1748258  Det er en forløber for det lovforslag som er fremsat i høring. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)