Jeg har forsøgt at finde lidt om reglerne for praktikanter i en privat virksomhed uden held. Er der nogen der har erfaring eller kendskab til hvad det indebærer, hvis vi vælger at få en praktikant i vores firma?
Jeg har haft praktikanter fra flere forskellige steder/instanser, og kravene til jer som virksomhed er forskellige alt efter, om det er praktikanter fra AF, fra kommunen (og i så fald efter hvilken ordning), skoler, beskæftigelsesprojekter eller som virksomhedforlagt undervisning.
Generelt set er praktikanter en god mulighed for at skabe lidt ekstra luft i en travl virksomhed, men det er også en forpligtelse - og selvom du ikke skal betale løn, er det ikke helt gratis. Jeg har imidlertid været meget glade for mine praktikaner, og du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har et mere konkret spørgsmål.
Jeg har forsøgt at finde lidt om reglerne for praktikanter i en privat virksomhed uden held. Er der nogen der har erfaring eller kendskab til hvad det indebærer, hvis vi vælger at få en praktikant i vores firma?
Lotte Hansen
Kære Lotte
Vi har med fordel kontaktet studiekontoret/rektor på den relevante uddannelsesinstitution og fået deres værdifulde input.
De sidder med problematikken til daglig, og kender snart sagt alle reglerne og de altid tilstedeværende faldgruber.