Jeg kan se at man har vedtaget følgende nye lov, som nok kommer mange aminoer til gavn. Men hvornår er den gældende fra? Og når de snakker om at holdingselskaber ikke fratages for revision omfatter det så også private holding selskaber? |
Ny lov
|
Nyt projekt: polterabend . Eller prøv teambuilding.dk
Loven er vel gældende fra 21.03.06 hvor den er vedtaget.
Som jeg umiddelbart læser det gælder det alle holdingselskaber også selvom de opfylder betingelserne med en balance under 1½ mill.
JH |
Det kan undre lidt at man ikke i stedet har valgt at "se igennem" holdingselskabet, så spørgsmålet om revision af holdingselskabet afhang af omfanget i de underliggende selskaber. Men det er ikke tilfældet.
Iflg. det vedtagne lovforslag skal et holdingselskab altid revideres. Til gengæld kan man så sige at det ikke er specielt vanskeligt at revidere et holdingselskab hvis væsentligste formål er at eje aktierne i et underliggende datterselskab.
Vedr. de øvrige selskaber omfatter fritagelsen alle selskaber som ikke overskrider 2 ud af 3 minimumskrav, set over to på hinanden følgende regnskabsår.
Det kan også siges sådan at selskab skal overholde 2 ud af 3 følgende betingelser.
- Omsætning max. 3 mio. kr.
- En balancesum på max 1 1/2 mio.
- Antal ansatte max 12.
Dvs. et selskab kan godt være fritaget for revision selvom omsætningen er større end 3 mio. Det kræver bare at balancesummen max. udgør 1,5 mio. og at selskabet har max. 12 ansatte.
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Hvis man nu bladrer videre i den lov, der er vedtaget kan man se, at den er gældende fra 1. april 2006 (så er det jo interessant at se om Erhvervs-Bent står med en aprilsnar
|
Hehe, det ville være noget af en aprilsnar ;) |
Det undrer mig lidt, når jeg læser linket, for som lille enmandsfirma eller freelancer har man selvfølgelig
regnskabspligt, men jeg har altid troet at der ikke er revisionspligt pligt fra en extern revisor. Et selskab, A/S eller ApS har revisionspligt, men jeg har ikke kunnet finde
noget om at helt små firmaer har det.
Jeg har talt med flere, der siger at der har vi ikke, men tager vi fejl ?
Jeg har selv ført regnskab manuelt uden revisor, og mine bilag for de 2 foregående regnskabsår er inde hos SKAT for tiden,
så jeg får det nok at vide hvis...
Henning Buddig |
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Mange tak for svaret, jeg troede også, det var såden, men man kan jo aldrig vide. Det undrer mig at der står "virksomheder" og ikke "selskaber" i pressemeddelelsen fra ministeriet, som der linkes til i første indlæg. Det minder mig om en ung freelancer, som jeg var i netværksgruppe med. Mens han var på ferie, fik han en rykkerskrivelse over manglende selvangivelse. Han havde sendt regnskab og selvangivelse ind til tiden, men vidste ikke at der var noget, der hed udvidet selvangivelse. Vi andre undrede os, for vi troede alle vidste det, og fordi vi forventer at alle ved det, taler man ikke om det, så hvorfra skulle han vide det ? De havde åbenbart ikke sendt ham en udvidet selvangivelse. Henning Buddig |
Eller vil de ureviderede regnskaber bare blive offentliggjort på lige fod med de reviderede? |