Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlån til eget Aps

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Først et mange tak for de kvalificerede svar, jeg tidligere har modtaget i dette forum.

Aktuelt overvejer jeg at lade mit selskab købe en andelsbutik og benytte denne som kontorlokale for mig selv og nogle andre freelancere. Mit Aps har cirka 300.000 kr. stående på kontoen, men selskabet mangler drudover for cirka 200.000 kr. for at kunne købe lokalerne.

Spørgsmålet er så, om jeg min private kasse må udlåne selskabet dette beløb. Eksempelvis udlåner jeg 300.000 kr. til Aps'et og lader Aps'et betale 8 % i rente i form at et afdragsfrit lån.Der skal naturligvis udfærdiges lånedokumenter, men er metoden ok?

Og er det OK at lade Aps'et købe andelsbutikken?

vh

jørgen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:27

Hej!

Ja...du kan godt udlåne pengene til ApS, og den med fikseret rente har du også fat på.

Der skulle ikke være noget i vejen for, at ApS´et køber andelsbutikken.

Husk at ændre formål i vedtægterne, såfremt din formålsparagraf ikke har en bred

dækning.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:27

Jeg ser heller ikke noget problem i det og hvad vedtægterne for selskabet angår finder jeg ikke dem afgørende. Jeg mener faktisk godt at du kan gå under 8% hvis du ønsker det, men omvendt får du jo renteindtægterne ind som kapitalindkomst uden arbejdsmarkedsbidrag i modsætning til lønindkomst fra selskabet hvor beskatningen er dyrere.  

Nu siger du at du andelsbutikken skal bruges af dig og andre. De andre betaler selvfølgelig leje til selskabet. Hvis du med "dig" forstår dig selv personligt (en personlig virksomhed) vil du også skulle betale leje til selskabet, hvorimod der naturligvis ikke skal betales leje for dit vedkommende hvis vi her taler om anvendelse i selskabets regi.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)