Vi er så heldige at vi kun har een seriøst (og nystartet) konkurrent på markedet.
Problemet er, denne konkurrent er uærlig og uhæderlig så det driver. Bl.a. har vi nu to gange fanget konkurrenten i simpelthen at bruge VORES kunder som referencer!
Konkurrenten går ud og siger "vi har stor erfaring med det her, vi har bl.a. udført et projekt for storkunde xxx" - men i realiteten er xxx vores kunde, og har altid været det.
Vi ved godt vores konkurrent er uærlig. Kunderne ved det bare ikke - de tager det jo for gode varer, når konkurrenten siger xxx og yyy. Hvordan får vi denne boomerang til at ramme konkurrenten i ryggen? Vi vil heller ikke selv sige til vores kunder og potentielle kunder "vi ved at vores konkurrent lyver", det er også et dårligt signal at sende.
Kunne en mulighed være at kontakte referencerne, således at de tager fat i Jeres konkurrent. Ved at gøre dette tror jeg mere på at de stopper end hvis det var Jer der kontaktede dem!
Vi er så heldige at vi kun har een seriøst (og nystartet) konkurrent på markedet.
Hvis der kun findes én konkurrent, kan vi så antage at kunderne har overblik over udbyderne? Altså kender jer begge?
cardigan:
Hvordan får vi denne boomerang til at ramme konkurrenten i ryggen?
En start kunne være, at få jeres referencer på jeres egen hjemmeside inkl. en lille kundecase/tekst til hver. Hvis nogen søger på den kunde+jeres produkttype, dukker I op. Samtidig er der så en chance for, at de potentielle kunder selv opdager den andens uærlighed. ... den er på ingen måde skudsikker, men kan vel fange et par af dem.
Grib problemet ved roden og kontakt din konkurrent. Men inden du gør det, skal du finde ud af hvilke lovparagraffer jeres konkurrent bryder og nævn det for dem. Endnu bedre, kan du få en advokat til at kontakte dem på din virksomheds vegne, men det koster selvfølgelig :-)
Derudover kan du sagtens fortælle din kunde, at din konkurrent misbruger jer som reference, hvis du kan dokumentere det?
I kan jo kontakte jeres kunder med noget i retning af følgende:
"Vi er ved at lave en referenceliste over vores kunder til hjemmesiden, og vil høre om i kan overtales til at fremgå som referencekunde?".
Hør så om de siger ja. Siger de ja, kontakt da igen med:
"Der er lige et par spørgsmål vi gerne vil have afklaret inden vi kan lægge jer på. Vi kan se at i i dag optræder som referencekunde for Firma X, der leverer samme ydelser som os. Da vi i sidste ende risikerer at blive vurderet på en løsning som en af vores konkurrenter har lavet, vil vi lige høre om i mener potentielle nye kunder vil være i stand til at vurdere hvad der er leveret af os og hvad der er leveret af Firma X?"
Har de aldrig handler med Firma X skal ovenstående nok få dem op af stolen. Ingen gider reklamere for noget de ikke er indblandet i.
Ja, men det er der skam masser af løsninger på. Du kan også "udgive" dig for at være en kommende kunde hos virksomhed X og spørge om de var tilfreds med den service de fik os firma X.
Ja, men det er der skam masser af løsninger på. Du kan også "udgive" dig for at være en kommende kunde hos virksomhed X og spørge om de var tilfreds med den service de fik os firma X.
Eller gå i samarbejde med en af dine eksisterende kunder og så optage samtalen som bevis - Så har du materialet til at slæbe ham i retten for vildledende markedsføring.
Du kan da uden problemer kontakte din kunde, de kan da umuligt være interesseret i at blive brugt som god reference, hos et firma de ikke kender og som kan risikeres at give dem en dårlig omtale, hvis din konkurrent laver noget juks. Din kunde bliver jo af andre opfatte som en slags ambasadør når de bliver brugt som reference.
At optage samtaler er nok, efter min mening, lige i overkanten. Beviset ligger vel allerede i at de bruger dem som falsk referance og det må jo ligge et sted.