Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Videresalg af (freelance) kontrakter - må man det?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Situationen er den, at A skaffer B freelance arbejde hos kunde C.

A og B laver en kontrakt med konkurrence klausul, der siger at A skal have eks. 10% af timeprisen for det arbejde B udfører for kunden.

Nu sker der så det, at A sælger sit firma til D, som oprindelig havde kontrakten med B.

Dvs. B skal nu lige pludselig arbejde igennem D...

Spørgsmålet er så nu - kan man bare overdrage en sådan kontrakt til et andet firma?

...uden at B giver samtykke osv.

pft!

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 14:02
B har indgået kontrakten med den juridiske enhed A. Hvis den juridiske enhed A nu ejes af den juridiske enhed D så skal B stadigvæk overholde sine forpligtigelser overfor A uagtet hvem der ejer A, så længe A eksisterer og kontrakten er gyldig. Hvis D vælger at lukke den juridiske enhed A, så er der ikke længere tale om en eksisterende kontrakt da den ene af kontraktparterne ikke længere eksisterer og B er ikke juridisk forpligtet til at samarbejde med D, medmindre det er aftalt i kontrakten at A kan videresælge aftalen til en anden juridisk enhed uden B's samtykke, hvilket er en meget usandsynlig konstruktion umiddelbart. Selvom dette skulle være tilfælde skal der formodentlig udfærdiges en ny kontrakt der angiver de to nye kontraktparter, B og D for at gøre kontrakten gyldig, eller udfærdiges et overtagelses billag underskrevet af A, B og D. Såfremt D ved købet af A har opløst selskabet A og flyttet aktiverne over i et andet selskab og dermed opløst den juridiske enhed der var part af aftalen, kan der være tale om et eventuelt kontraktbrud fra A's side overfor B, hvis der oprindeligt er aftalt en kontraktopsigelses procedure som ikke er overholdt men selskabet bare er lukket ned. Det kan dog være vanskeligt og langvarig at få et eventuelt krav igennem om aftalt erstatning eller lignende. Dog når det kommer til alt lyder det mest som om at der er tale om en kontrakt der ikke har taget det vigtigste op til overvejelse og det er hvordan man afslutter kontrakten igen?
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:26

I ét af mine projektet anvender jeg en underlevarandør til i mit navn at løse en opgave for en kunde.
I min kontrakt med kunden er det gjort helt klart, at dersom jeg sælger men virksomhed eller dette projekt til trediepart, er kontrakten fortsat gældende. Det er ret væsentligt, fordi denne kontrakt jo netop udgør en del af værdien af mit firma.
Jeg ville dog ikke gøre det uden lige at vende det med underleverandøren først - men det er mere en praktisk foranstaltning end et kontraktspørgsmål.

mvh Hans

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 14:41
hans> I dit tilfælde er det jo så også klargjort i kontrakten fra starten. Samtidig kunne jeg ikke forestille mig andet end der ved projektets overdragelse vil blive udfærdiget en ny kontrakt der er 100% identitisk med den gamle, bare med de nye parter på som kontraktparter. Det har i hvert tilfælde været metoden i de par projekter jeg har været inde over der blev afhændet på den måde. Jeg tror lidt mere at spørgeren er bange for at part A bare uden videre aftale kan sælge sit firma til D og så være ansvarlig overfor kontrakten for D, uden at have indgået en aftale om dette. F.eks. hvis D er et firma man ikke bryder sig om f.eks. eller en konkurrent. Dette er som udgangspunkt kun muligt hvis D bibeholder A som f.eks. et datterselskab og dermed A's forpligtelser. Det burde så vidt jeg ved ikke være muligt hvis hvis D likviderer A og bare "tager" kontrakten, da der ved likvideringen skal tages stilling til hvorledes A's kontrakter skal ophæves. En kontrakt kan så ses som et aktiv der kan købes af D fra A, men aldrig uden alle kontraktparters samtykke (det gælder også kundekontrakter, svjv) i den situation. Det var i hvert tilfælde det jeg lærte af de fine advokater sidste gang jeg solgte et selskab og dets aktiver.
Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:49

Ok, tak for svarene...

Det ser ud til jeg må vente på at A likvideres...  Big Smile

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 14:51
Eller bare opsige din kontrakt med A? Der er vel indskrevet i kontrakten hvordan du kan opsige den?
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)