Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bådebro

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg skal lave en bådebro og det er jo smart nu hvor der er is på søen. Jeg regner med at bruge nogle 14 cm. tykke trykimprægnerede stolper som jeg skal have banket ned i søbunden. Er der nogen der har en fiks ide til hvordan jeg kan banke dem ned og en ide om hvor langt de skal ned i søbunden?

Dbh Martin
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin... Jeg aner ikke et klap om hvor langt ned pælene skal være, men jeg har dog en kammerat der måtte sande at det er utrolig vigtigt at tænke på hvorvidt det vand den skal befinde sig i kan blive til is om vinteren... i så fald "arbejder" isen så voldsomt at den snildt kan smadre sådan en bro, og det ser mildest talt ikke kønt ud.

Derfor kan man lave den af elementer der kan tages op af vandet om vinteren, eller på en ponton-ordning som flyder ovenpå, eller slutteligt (men nok også en lidt dyr løsning) de professionelle havne mv. bruger nogle luftsystemer der skaber røre i vandet omkring pælene, sådan at der dannes en cirkel rundt om den som ikke kan fryse til is.
 
Bare lidt info Men det havde du jo selvfølgelig nok ''googlet'' lidt om i forvejen... :)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/21/2006 7:38:17 PM Forfatter: Matt K. Baldersø

Martin... Jeg aner ikke et klap om hvor langt ned pælene skal være, men jeg har dog en kammerat der måtte sande at det er utrolig vigtigt at tænke på hvorvidt det vand den skal befinde sig i kan blive til is om vinteren... i så fald ''arbejder'' isen så voldsomt at den snildt kan smadre sådan en bro, og det ser mildest talt ikke kønt ud.

Derfor kan man lave den af elementer der kan tages op af vandet om vinteren, eller på en ponton-ordning som flyder ovenpå, eller slutteligt (men nok også en lidt dyr løsning) de professionelle havne mv. bruger nogle luftsystemer der skaber røre i vandet omkring pælene, sådan at der dannes en cirkel rundt om den som ikke kan fryse til is.
Bare lidt info Men det havde du jo selvfølgelig nok ''googlet'' lidt om i forvejen... :)


Søen er meget lille og de bådebroer der er, har ligget der i 20 år, så isen er åbenbart ikke så hård ved dem. Men tak for advarslen :-)

Dbh Martin
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Pælene skal minimum bankes 50-70 centimeter ned - selvfølgelig også afhængig af broens længde - og ikke mindst bundforholdene. Når ikke det er en stor sø, er isen ikke noget problem - det er især ved havet hvor tidevandet før det absolut nødvendigt at tage de fleste baedebroer ind for vinteren.

Med mindre du kender nogle, som har et eller andet maskinelt monstrum til at bore pæle i jorden, (prøv eventuelt nogle af dem, som leverer hegn til bønderne - for eksempel SILVA-hegn eller PODA-hegn) er en STOR gummihammer af den type, vi bruger her på landet et absolut must. Det giver ømme skuldre, vabler i hænderne og følelsløse fingre i et par dage - så god fornøjelse Indhegnede for nogle år siden flere hektar hestefolde med 4x4 pæle og den store gummihammer for min svigerfar - som dog kvitterede med en tre ugers rundrejse i Tahiland  
 
Har du ikke overvejet at lave en lille flydebro i stedet? Afhængig af længde kræver det kun to til fire pæle ude i vandet....

/Jonas Vestfalen

www.freelancejournalisten.dk

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/21/2006 9:13:42 PM Forfatter: Freelancejournalisten

Pælene skal minimum bankes 50-70 centimeter ned - selvfølgelig også afhængig af broens længde - og ikke mindst bundforholdene. Når ikke det er en stor sø, er isen ikke noget problem - det er især ved havet hvor tidevandet før det absolut nødvendigt at tage de fleste baedebroer ind for vinteren.

Med mindre du kender nogle, som har et eller andet maskinelt monstrum til at bore pæle i jorden, (prøv eventuelt nogle af dem, som leverer hegn til bønderne - for eksempel SILVA-hegn eller PODA-hegn) er en STOR gummihammer af den type, vi bruger her på landet et absolut must. Det giver ømme skuldre, vabler i hænderne og følelsløse fingre i et par dage - så god fornøjelse Indhegnede for nogle år siden flere hektar hestefolde med 4x4 pæle og den store gummihammer for min svigerfar - som dog kvitterede med en tre ugers rundrejse i Tahiland
Har du ikke overvejet at lave en lille flydebro i stedet? Afhængig af længde kræver det kun to til fire pæle ude i vandet....


Tak for super input.
Det bliver nok gummihammeren :-)
Broen bliver 4 x 4 meter, så jeg vil nok lave en fast bro.

Dbh Martin
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

/Jonas Vestfalen

www.freelancejournalisten.dk

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/21/2006 9:26:54 PM
Forfatter: Martin Thorborg
Dato: 3/21/2006 9:13:42 PM Forfatter: Freelancejournalisten

Pælene skal minimum bankes 50-70 centimeter ned - selvølgelig ogsÃ¥ afhængig af broens længde - og ikke mindst bundforholdene. Når ikke det er en stor sø, er isen ikke noget problem - det er især ved havet hvor tidevandet før det absolut nødvendigt at tage de fleste baedebroer ind for vinteren.



Med mindre du kender nogle, som har et eller andet maskinelt monstrum til at bore pæle i jorden, (prøv eventuelt nogle af dem, som leverer hegn til bønderne - for eksempel SILVA-hegn eller PODA-hegn) er en STOR gummihammer af den type, vi bruger her på landet et absolut must.
Dbh Martin
Jeg tror en gummihammer giver efter.
Vi bruger et lod på mere end 10 kg, der hæves op af et motoriseret spil.
Det hele er monteret på en flåde og trukket af en mercedesmotor, men mindre kan selvfølgelig gøre det.
I stedet for en hammer kan en tung jernstang (ca. 30 mm diameter) og ca. ½ - 2 meter lang anbefales til at slå med.
Af en eller anden mærkelig grund, "trykker den mere" når man holder i den ene ende, og rammer den pæl man slår ned, ca 2/3 ude på jernstangen.
Det skyldes måske at vægten af den 3. del af jernstangen,
der er uden for "træfpunktet" kører hurtigere i cirkelbevægelsen, hvor vi holder i centrum.
Har selv været med til at bygge en lystbådehavn før internettets tid Se linket byg selv lystbådehavn her
Henning Buddig
Side 1 ud af 3 (23 indlæg)