Hej Aminoer Jeg forventer at starte enkeltmandsvirksomhed op inden for næste måneder. Jeg har lidt spørgsmål af forskellig art omkring indskud af privat udstyr m.m. i virksomheden - Jeg har noget pc udstyr fx bærbar, printer og server som virksomheden har behov for. kan dette indgå som et indskud eller vil virksomheden købe udstyr af mig? pris skal vel fastsættes til markedsværdi? nogen der kan regler for denne case? Det var vist det.. more will come i am sure ;) takker for alt der kommer denne vej |
Hej Thomas
tgsoft:- Jeg har noget pc udstyr fx bærbar, printer og server som virksomheden har behov for. kan dette indgå som et indskud eller vil virksomheden købe udstyr af mig? pris skal vel fastsættes til markedsværdi? nogen der kan regler for denne case?
Så vidt jeg ved, så bruger du bare dit private udstyr... En enkeltmandsvirksomhed fungere lidt som cigarkasseprincippet. Det hele kommer fra den samme husholdning, så der er dels ingen grund til at din virksomhed skal købe udstyr af dig selv, dels tror jeg heller ikke den går med skattefar.
tgsoft:- Hvordan er reglerne hvis virksomheden køber noget privat, lad os sige på DBA (kunne være IT igen) er dagdato bilag ok, er der specielle regler?
Igen... Så vidt jeg ved... Så længe du kan dokumentere dit køb, er det vel okay. Dog skal du være opmærksom på garantier osv. Men det er mere af praktiske årsager. Jeg ved ikke om der er noget specielt vedrørende momsen, så fremt at sælgeren (højest sandsynligt) ikke indberetter moms af sit salg?
tgsoft:- Jeg har hørt om at hvis man har virksomhed, men alligevel køber en bil privat (fx hvis behov for transport i virk ikke er tilstrækkeligt) så kan virksomhed betale kørepenge ved lån - er dette korrekt? hvordan er reglerne og hvad skal jeg gøre som privatperson ved denne indtægt?
Der findes masser af snak om biler her på Amino. Men jeg tror altså at den gyldne regel er, at så længe du har en enkeltmandsvirksomhed, og at du kører halvt privat, så er det bedste du kan gøre, at købe en bil privat (evt. på gule plader, så du også får noget liret for dine penge), og så lade firmaet betale dig kørerpenge (tror satsen hedder 3,45 kr. pr. kilometer). Kørerpenge er en udgift for virksomheden, så det bogføres som en sådan. Kørerpenge er en skattefri "indtægt" for dig, i og med at du skal dække de omkostninger du har, ved brug af din bil, for firmaet.
Håber der er nogen, der lidt mere præcist, og lidt mere på dansk, kan uddybe det med bilerne her...